V databázi máme 3 422 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání finanční dar

Nalezeno 7442 právních předpisů:

  • 31/2025 Sb., Zákon o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu (zákon o digitalizaci finančního trhu)
  • 377/2005 Sb., Zákon o doplňkovém dohledu nad bankami, spořitelními a úvěrními družstvy, pojišťovnami a obchodníky s cennými papíry ve finančních konglomerátech a o změně některých dalších zákonů (zákon o finančních konglomerátech)
  • 433/2024 Sb., Vyhláška o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání)
  • 374/2015 Sb., Zákon o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu
  • 456/2011 Sb., Zákon o Finanční správě České republiky

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 34 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 11 až 20

Obec chce poskytnout finanční příspěvek místnímu sboru dobrovolných hasičů. Musí se jednat o dotaci? A jak má být taková žádost formulována?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Spadá v obci, kde se rada nevolí, pod pravomoci starosty i přijetí věcných či peněžitých darů příspěvkovou organizací? Nebo s tím musí souhlasit zastupitelstvo obce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

V obci je zastupitelem vlastník zámku, který se v obci nachází. Tento zastupitel podal žádost na poskytnutí finančního daru v souvislosti se zajištěním kulturních akcí pořádaných na zámku. Je možné členovi zastupitelstva poskytnout finanční prostředky formou daru a je také možné uvést podmínky na využití daru? Nebo lze požadovat vstup občanů obce na zámek zdarma?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Co může rada obce podrobně schvalovat a do jaké výše (v zákoně není přesně stanoveno)? Může rada obce schvalovat veřejnoprávní smlouvy na poskytnutí dotace a finanční dary?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Může obec zveřejnit jméno dárce, který dal obci finanční dar? Na jeho jméno se dotazoval jeden z občanů na zastupitelstvu. V darovací smlouvě bohužel nemáme zakotveno, že dárce souhlasí se zveřejněním jména.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaké příspěvky může obec poskytnout z rozpočtu obce? Podléhají všechny příspěvky právní úpravě zákona č. 250/2000 Sb.? Musí tedy spolky ve všech případech podat žádost splňující požadavky uvedené v zákoně 250/2000 Sb., a obec s nimi musí uzavřít veřejnoprávní smlouvu, kterou schválí zastupitelstvo a vyvěsí se na úřední desce, pokud bude dotace nad 50 000 Kč? Jaký je rozdíl mezi peněžním darem podle občanského zákoníku a dotací dle § 10a zákona č. 250/2000 Sb.?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Rada města přijala finanční dar od místní firmy ve výši 150 000 Kč. Smlouva stanovuje, že obdarovaný je povinen použít peněžní prostředky získané darem na úhradu nákladů na zhotovení studie a následně projektové dokumentace rekonstrukce obřadní síně. Dále je obdarovaný povinen objednat zhotovení studie a následně projektové dokumentace u konkrétního projektového a inženýrského ateliéru. Je to v pořádku? Není to obcházení zadávání veřejné zakázky?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?

Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.

Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější  – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.

Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Je možné členům volebních okrskových komisí vyplácet vyšší odměny než ty, co jsou určeny zákonem/vyhláškou?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je nějak upraven způsob schvalování darů ze strany obce občanům, kteří byli postiženi povodní?

I v době povodně platí, že je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí věcných darů v hodnotě nad 100 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 100 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce. Do uvedeného limitu se běžně jedná o zbytkovou pravomoc rady obce, nicméně v době povodně rozhoduje na místo rady obce starosta obce (a to i v případě, že si tuto pravomoc vyhradilo zastupitelstvo). Pakliže mu byla pravomoc rozhodovat o poskytování darů do určité výše svěřena radou obce, tak toto svěření se neruší, jen k tomu přibývá pravomoc rozhodovat až do výše 100 000 Kč (byla-li ale tato pravomoc svěřena obecnímu úřadu, nebo alespoň její část, tak nedochází k „přesunu“ na starostu). Jinak řečeno, v případě „střetu“ předchozího svěření radou obce a svěření na základě zákona při mimořádné události bude vykonávat obecní úřad pravomoci v souladu se svěřením a ostatní, předem nesvěřené pravomoci bude vykonávat starosta.

V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Související automatické dokumenty
Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík