V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání Ukrajina

Nalezeno 322 právních předpisů:

  • 65/2022 Sb., Zákon o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
  • 128/2022 Sb., Zákon o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
  • 197/2022 Sb., Zákon o zvláštních postupech v oblasti územního plánování a stavebního řádu v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
  • 66/2022 Sb., Zákon o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
  • 67/2022 Sb., Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 11 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 1 až 10

Uprchlíkům z Ukrajiny chceme nabídnout ubytování v obecní nemovitosti, je třeba zveřejnit záměr?

Podle ustanovení § 39 odst. 3 zákona o obcích platí, že povinnost zveřejnit záměr se nevztahuje mj. na pronájem bytů anebo na pronájem či výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů.  

Bez zveřejnění záměru lze tedy realizovat krátkodobý pronájem či výpůjčku jakýchkoli prostor (do 30 dnů) nebo pronájem bytu. Výpůjčce na dobu delší než 30 dnů by zveřejnění záměru již dle zákona mělo předcházet. S ohledem na uvedené doporučujeme postupovat obezřetně s tím, že pokud by se mělo jednat o delší bezúplatné přenechání prostor (tedy výpůjčku), mělo by dojít ke zveřejnění záměru (v tomto ohledu nelze ale vyloučit budoucí názorový posun).

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Jak postupovat při organizování materiální sbírky (např. pro Ukrajinu)?

Na rozdíl od peněžité pomoci se na nepeněžitou pomoc nevztahuje regulace zákona o veřejných sbírkách, proto záleží na obci, jak takovou sbírku zorganizuje. Rozhodnutí o organizaci sbírky spadá mezi zbytkové pravomoci rady obce (pravomoc si může vyhradit zastupitelstvo obce, lze ji rovněž zcela či zčásti svěřit starostovi či obecnímu úřadu).

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?

Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.

Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější  – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.

Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Poskytuje-li obec dar neziskové organizaci v souvislosti s děním na Ukrajině, je nezbytné uzavírat písemnou smlouvu?

Zákon až na výjimky takovou podmínku nestanovuje. Ačkoliv obecně doporučujeme poskytnutí darů řešit písemnými smlouvami, s ohledem na okolnosti (nepůjde-li objektivně o nestandardně vysoké částky) nepovažujeme uzavření písemné smlouvy za nezbytné. Výjimku by představovala situace, kdy by darem byla věc zapsaná do veřejného seznamu (např. katastru nemovitostí) nebo případ, kdy by měl být předmět daru odevzdán až později po projevu vůle dárce věc darovat a obdarovaného věc přijmout.

Upozorňujeme, že bude-li převyšovat dar jedná osobě v jednom kalendářním roce 100 000 Kč, musí o poskytnutí daru rozhodnout zastupitelstvo. Totéž platí i v případě poskytnutí věcných darů ve stejné hodnotě. 

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Může obec poskytnout ubytování osobám z Ukrajiny na přechodnou dobu v obecních bytech, které nejsou aktuálně pronajaty? Je potřeba zveřejnit záměr?

Určitě ano. V daném případě jistě nepůjde o nájem, nýbrž o výpůjčku (bezúplatná obdoba nájmu).

Byť zákon o obcích konstruuje výjimku ze zveřejňování záměru pouze v případě pronájmu bytů, s ohledem na okolnosti se přikláníme k výkladu, že i v případě výpůjčky není nezbytné záměr zveřejňovat (je mj. zákonem stanovena výjimka, že v případě výpůjčky do 30 dnů není třeba zveřejňovat záměr).

Podle ustanovení § 39 odst. 3 zákona o obcích platí, že povinnost zveřejnit záměr se nevztahuje mj. na pronájem bytů anebo na pronájem či výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů.  

Bez zveřejnění záměru lze tedy realizovat krátkodobý pronájem či výpůjčku jakýchkoli prostor (do 30 dnů) nebo pronájem bytu. Výpůjčce na dobu delší než 30 dnů by zveřejnění záměru již dle zákona mělo přecházet. Lze tedy doporučit s ohledem na uvedené postupovat obezřetně s tím, že pokud by se mělo jednat o delší bezúplatné přenechání prostor (tedy výpůjčku), mělo by dojít ke zveřejnění záměru (v tomto ohledu nelze ale vyloučit budoucí názorový posun).

O uzavření smlouvy rozhoduje v rámci zbytkové pravomoci rada (eventuálně starosta, není-li rada v obci volena, pravomoc si může rovněž vyhradit zastupitelstvo či ji lze zcela nebo zčásti svěřit starostovi nebo obecnímu úřadu).

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Z důvodu války na Ukrajině jsme se rozhodli ukončit partnerství s obcí v Rusku. Kdo o ukončení spolupráce rozhoduje?

Rozhodování o spolupráci obce s jinými obcemi a rozhodování o formě této spolupráce je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce. Rozhodnutí o ukončení spolupráce by tedy mělo být schvalováno zastupitelstvem obce. Samozřejmě, že jedná-li se o neformální (právně nezávaznou) spolupráci (např. jen forma memoranda apod.), která nebyla zastupitelstvem schválena, není v takovém případě schválení zastupitelstva zapotřebí.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Jako obec jsme v rámci uprchlické krize z Ukrajiny poskytli ubytování v obecních bytech ukrajinským uprchlíkům (přes standardní výpůjčku se zveřejněným záměrem). Máme jako obec povinnost vést u nich jako u ubytování cizinců fyzicky ubytovací knihu a registrovat tyto obecní byty do portálu UBYPORT vedený Policií ČR - cizineckou policií?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Rádi bychom pomohli Ukrajině a jejím občanům. Naše obec hodlá zřídit transparentní účet s tím, že občané budou moci přispět i hotovými penězi do kasičky, následně bude vkládáno na účet. Prosím o informaci, resp. postup, jakým způsobem toto realizovat.

Jedná se o tzv. veřejnou sbírku, jejíž pořádání je regulováno zákonem. Podle zákona musí obec oznámit, že hodlá veřejnou sbírku konat, písemně krajskému úřadu, kde je možné uvést důvody hodné zvláštního zřetele, aby mohla být sbírka zahájena ve lhůtě kratší než 30 dnů od přijetí oznámení (takovým důvodem je právě zmírnění následků ozbrojeného konfliktu). Krajský úřad by měl osvědčit konání sbírky. 

Oznámení musí v prvé řadě obsahovat název a sídlo obce, jakož i usnesení příslušného orgánu o souhlasu s konáním sbírky (rady obce), jméno, příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu starosty.

V oznámení musí být dále uvedeny následující skutečnosti:

a) účel sbírky (mají-li být z čistého výtěžku sbírky hrazeny režijní náklady, uvede se v účelu sbírky také nejvyšší procentní část čistého výtěžku, která může být takto použita),

b) území, na němž se sbírka bude konat,

c) datum zahájení a datum ukončení sbírky, popřípadě informaci, že sbírka bude konána na dobu neurčitou,

d) způsob provádění sbírky,

e) název a adresu banky nebo její pobočky nebo pobočky zahraniční banky, u níž je zřízen bankovní účet ke shromažďování příspěvků získaných sbírkou, a číslo tohoto účtu, 

f) podmínky pro otevření a zjištění obsahu pokladniček,

g) určení výše příspěvku při prodeji předmětů, v jejichž prodejní ceně je příspěvek zahrnut, nebo určení výše příspěvku na vstupenkách, koná-li se sbírka i tímto způsobem

h) den v roce, ke kterému bude zpracováno roční průběžné vyúčtování, koná-li se sbírka na dobu neurčitou nebo na dobu určitou po dobu delší než 1 rok,

i) den v roce, ke kterému bude zpracováno první roční průběžné vyúčtování, není-li tento den totožný s dnem uvedeným v písm. h).

Případnou změnu kteréhokoli z  údajů v oznámení nebo v připojených dokladech je obec povinna oznámit příslušnému krajskému úřadu nejpozději do 10 pracovních dnů.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Jak je to s poplatkovými povinnostmi uprchlíků, musí hradit některé místní poplatky?

Jelikož nelze předpokládat, že by na území obce pobývali za úplatu, neměl by jejich pobyt podléhat místnímu poplatku z pobytu, jelikož ten se vztahuje pouze na úplatné pobyty.

U místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství by teoreticky mohlo jít o osobou přihlášenou v obci, pokud zde bude pobývat přechodně po dobu delší než 3 měsíce, nebo bude žadatelem o udělení mezinárodní či dočasné ochrany - v takové případě lze, jsou-li pro to důvody, přistoupit k prominutí místního poplatku.

U místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství lze rozhodnout na žádost poplatníka individuálně. U tohoto i dalších místních poplatků pak lze rozhodnout o prominutí poplatkové povinnosti plošně (ve vztahu k určité skupině osob), a to z důvodu mimořádné události.  

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík

Vláda vyhlásila nouzový stav, je možné konat zasedání zastupitelstva dříve než za 7 dní po zveřejnění programu a pozvánky na úřední desce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.