Otázka slučitelnosti funkce
člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do
zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat
činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do
pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon
státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový
člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i
administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň
účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní
správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti.
V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o
volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele,
pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání
zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve
výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně
z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv
zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná
neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce
zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec
zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu,
přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující
se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného
starostou či radou obce atd.).