- MF03/2022, k prokazování poskytnutí daru za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny
- 27 036/98-44, k zajištění správného vedení účetní evidence finančních darů
V obci má sídlo právnická osoba, která zajišťuje péči o dlouhodobě nemocné. Tato osoba požádala o výpomoc s vybudováním zámkové dlažby, kterou by zaplatila obec. Jde o 70 tisíc Kč. Jakou formou to lze učinit a které orgány o tom mohou rozhodnout?
Musí obec po zrušení zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí odvádět daň za dary poskytnuté obci na základě darovací smlouvy?
Je možné poskytnout nenávratnou peněžitou pomoc obyvateli obce? Kdo o tom rozhoduje?
Obec v prosinci 2017 schválila zastupiteli mimořádnou odměnu. Je takové schválení s ohledem na novou právní úpravu odměňování zastupitelů účinnou od 1. 1. 2018 platné?
Fyzická osoba darovala na účet obce 2.000,- Kč na pohonné hmoty do sněžné frézy na úklid obce. Je nutno vystavit darovací smlouvu? Kdo má povinnost ji vyhotovit?
Obec chce přispět dotací fotbalovému klubu na dostavbu společenské místnosti, jelikož bez pomoci obce tato dostavba není reálná. Může být namítáno nehospodárné jednání obce?
Obec obdržela finanční dar na opravu místní komunikace. Je nutné, aby přijetí tohoto daru odsouhlasilo zastupitelstvo obce, když se v obci rada nevolí, nebo o přijetí daru může rozhodnout starosta?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.