Nápověda

Nápověda

OBECNÉ DOTAZY

Jaké služby Poradna pro obce poskytuje?

Poradna pro obce poskytuje:

  • zodpovídání písemných právních dotazů formou zpřístupnění databáze již zodpovězených dotazů,
  • zodpovídání písemných právních dotazů formou individuálně zpracované odpovědi,
  • zodpovídání telefonických právních dotazů,
  • automatizované vzory právních dokumentů,
  • vyhledávání v právních předpisech.

Poskytnutí odpovědi na dotaz nebo vzorového právního dokumentu v žádném případě nemůže nahradit plnohodnotné právní služby poskytované advokátní kanceláří v rámci standardního výkonu advokacie.

Pro koho jsou služby Poradny pro obce určeny?

Služby právní poradny jsou určeny všem obcím (obce, městyse, města, statutární města, městské části a obvody) a krajům, které mohou tyto služby za stanovených podmínek využívat prostřednictvím osob, které jsou oprávněny za příslušnou obec či kraj dle zákona, vnitřních pravidel a pokynů jednat.

Jaký je rozsah bezplatných a placených služeb v rámci Poradny pro obce?

Jste-li členem Svazu měst a obcí České republiky, máte pro každý kalendářní rok v rámci bezplatných služeb k dispozici 5 kreditů, které můžete použít v libovolné kombinaci na výše uvedené poskytované služby, vyjma vyhledávání v právních předpisech, jež je součástí placeného balíčku Právní předpisy nebo ALL inclusive.

Konkrétní nabídku placených služeb naleznete v našem e-shopu.

Jak provést objednávku placených služeb?

Máte-li zájem o placené služby Poradny pro obce, je nejprve nutné přihlásit se do systému prostřednictvím svých údajů a v záložce „Můj účet“ kliknout na tlačítko Nová objednávka služeb. Zde si vyberete ze seznamu placených služeb tu, která Vám bude nejvíce vyhovovat. Na základě Vaší objednávky Vám emailem přijde zálohová faktura s výzvou k zaplacení služeb.

Konkrétní nabídku placených služeb naleznete v našem e-shopu.

Kdo jde poskytovatelem služby Poradna pro obce?

Poskytovatelem služeb je: KVB advokátní kancelář s.r.o., IČO: 01460412, se sídlem Teplého 2786, 530 02 Pardubice, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl C, vložka 31924.

Jaké jsou obchodní podmínky a jak jsou chráněny osobní údaje?

Obchodní podmínky Poradny pro obce a informace o ochraně osobních údajů naleznete zde.

DOTAZY K ČERPÁNÍ SLUŽEB

Co potřebuji, abych mohl využívat služby Poradny?

K využívání služeb je v prvé řadě nezbytné, abyste byl přihlášen do svého uživatelského účtu.

Dále je potřeba, aby Vaše obec, město či dobrovolný svazek obcí měly služby Poradny předplacené nebo aby měly dostatek kreditů.

Uživatelé projketu ESO mohou mít přístup k některým službám omezen, viz nápověda Uživatel z projektu ESO.

Pozn.: některé odpovědi na dotazy a některá videa lze shlédnout i bez předplatného či kreditů

K čemu slouží kredity a jak je získat?

Kredity slouží k čerpání služeb, které nemá klient (obec, město, dobrovolný svazek) předplacené. Nemá-li klient předplacené příslušné služby, může využít kredity k

  • 2 hodinám neomezeného vyhledávání a prohlížení odpovědí v databázi dotazů (více než 3 000),
  • zodpovězení telefonického dotazu, nebo
  • vypracování odpovědi na písemný právní dotaz, nebo
  • vytvoření automatického dokumentu.

Kredity lze získat:

Jak zjistíme, kolik máme kreditů?

Pro zjištění počtu kreditů se musíte přihlásit do Poradny. Po přihlášení klikněte na tlačítko Můj účet. V sloupečku s údaji o Vaší obci/městě naleznete vespod informace o počtu kreditů.

UŽIVATELÉ A UŽIVATELSKÉ ÚČTY

Kdo je to uživatel a co je to uživatelský účet?

Klienty Poradny pro obce jsou obce, města či dobrovolné svazky obcí. Každému klientovi náleží jeden či více uživatelů, jimiž jsou zpravidla starosta a další členové zastupitelstva, tajemník, úředníci, účetní apod.

Každý uživatel musí mít zřízen svůj uživatelský účet. Uživatelský účet je jednoznačně idenfikován e-mailovou adresou uživatele (musí jít o funkční adresu, na kterou lze doručovat) a chráněn heslem.

Pouze uživatel s uživatelským účtem se uživatel může přihlásit do Poradny a čerpat její služby, přijímat na svou emailovou adresu informace z Poradny, prohlížet odpovědi na své individuální dotazy, označovat si zajímavé dotazy apod.

Pro všechny členské obce a města (včetně městských obvodů a částí) Svazu měst a obcí České republiky byly automaticky vytvořeny uživatelské účty jejím starostů (primátorům). Ty jsou nadále vytvářeny i novým členům Svazu měst a obcí České republiky.

Obdobně byly zřizovány uživatelské účty osobám z obcí, měst a dobrovolných svazků obcí projektu Centra společných služeb.

Dále jsou automaticky zřizovány uživatelské účty účastníků projektu ESO, a to na základě údajů poskytovaných Svazem měst a obcí České republiky. Tito uživatelé však nemají standardně přístup ke všem předplaceným službám, viz nápověda Uživatelé z projektu ESO.

Ostatním uživatelům zřizuje uživatelské účty správce, viz nápověda Jak zřídit uživatelský účet dalším uživatelům?.

Kdo je to správce?

Jak zřídit uživatelský účet dalším uživatelům?

Obecně platí, že každý klient (obec, dobrovolný svazek obcí) může zřídit až 11 plnohodnotných uživatelských účtů pro přístup do Poradny pro obce.

Pozn.: pokud však obec potřebuje více těchto účtů, může si je objednat v e-shopu.

Tyto uživatelské účty může po přihlášení do Poradny založit správce, v sekci Můj účet a po kliknutí na Správa uživatelů. Zde klikne na tlačítko “Přidat nového uživatele“, vyplní nezbytné údaje o uživatel a klikne na tlačítko „Vytvořit uživatele“. Po vytvoření účtu se novému uživateli odešlou informace s pokyny pro přihlášení na zadaný e-mail.

Výjimku představují uživatelské účty účastníků projektu ESO. Těm je účet zřizován automaticky (na základě údajů poskytovaných Svazem měst a obcí České republiky). Standardně nemají tito uživatelé přístup ke všem předplaceným službám, a jejich účty se proto do výše uvedeného limitu 11 uživatelů nezapočítávají.

Další výjimku pak představují uživatelské účty osob, které se samy registrovaly, viz nápověda Mohu se sám registrovat do Poradny?

Jak spravovat uživatelské účty?

Zřízené uživatelské účty může po přihlášení do Poradny prohlížet a spravovat správce, a to kliknutím na tlačítko Můj účet a po kliknutí na Správa uživatelů.

Zde má kompletní přehled všech uživatelů (jejich uživatelských účtů).

Kliknutím na odkaz Editovat (vpravo) může správce následně upravovat údaje uživatele, jako jsou jméno, tituly, email, funkci, telefon a fotografii, eventuálně mu přidat (odebrat) správcovská oprávnění.

Je-li uživatel účastník projektu ESO, má u svého uživatelského účtu zobrazen buď štítek Pouze ESO nebo ESO. V prvním případě nemá uživatel přístup ke všem předplaceným službám a možnost čerpat kredity, ve druhém případě má stejná oprávnění jako jakýkoliv jiný uživatel, viz nápověda Uživatelé z projektu ESO. Chce-li správce umožnit uživateli bez přístupu k službám a kreditům plnohodnotný přístup, musí kliknout na odkaz Povolit služby (vpravo).

Uživatelský účet lze odstranit kliknutím na odkaz Odstranit (vpravo).

Jak postupovat při zapomenutí hesla?

V případě, že jste zapomněli své heslo, můžete si zažádat o jeho změnu na tomto odkazu: https://www.poradnaproobce.cz/zapomenute-heslo. Zde vyplníte svoji e-mailovou adresu, opíšete ověřovací kód a kliknete na tlačítko „Obnovit heslo“.

Následně Vám e-mailem přijde výzva ke změně Vašeho hesla.

Uživatelé z projektu ESO

Uživatelům z řad účastníků projektu ESO byl v rámci tohoto projektu zřízen uživatelský účet v Poradně.

Uživatelé z projektu ESO nemají standardně přístup ke všem službám klienta, ke kterému jsou přiřazeni (ke službám své obce, města, dobrovolného svazku obcí) a nemohou ani čerpat kredity, které patří klientovi. Výjimkou jsou správci a uživatelé, jejichž účty byly vytvořeny před zahájením projektu ESO.

Další výjimku pak představují ti uživatelé z projektu ESO, kterým správce povolil čerpání dalších služeb.

Mohu se sám registrovat do Poradny?

Obcím, které jsou členy Svazu měst a obcí České republiky nebo které se účastní projektu ESO byly na emailové adresy starostů rozeslány přístupové údaje pro přístup do Poradny. Uživatelé ostatních obcí (nečlenů Svazu či projektu ESO) mají možnost se samostatně registrovat.

K již existujícím účtům obcí se mohou také sami registrovat další uživatelé.Tito uživatelé však nemohou čerpat žádné placené služby Poradny, a to do okamžiku, než je správce dané obce schválí. Pozn. - taková registrace má smysl především pro uživatele, kteří chtějí dostávat informace e-mailem či mít přístup k dalším (neplaceným) službám Poradny.

Neschválené uživatele může schválit správce obce v rámci Správy uživatelů. Neschválený uživatel je v seznamu uživatelů označen štítkem Neschválený.

VYHLEDÁVÁNÍ ODPOVĚDÍ NA DOTAZY A VKLÁDÁNÍ DOTAZŮ

Jak v Poradně vyhledat odpověď na svůj dotaz?

V databázi již zodpovězených dotazů můžete vyhledávat buď prostřednictvím položené otázky („Který orgán obce rozhoduje o přijetí dotace?“) nebo zadáním klíčových slov („pravomoc k přijetí dotace“). Po zadání Vám budou zobrazeny odpovědi na již dříve zodpovězené písemné dotazy, které budou vyhodnoceny jako nejvíce relevantní k Vámi zadanému dotazu.

Zobrazený dotaz včetně odpovědi můžete dle svého uvážení vytisknout, uložit ve formátu PDF či poslat na e-mailovou adresu.

Co dělat, když nenaleznu odpověď na položený dotaz?

V případě, že v databázi již zodpovězených dotazů nenaleznete odpověď na položený dotaz, můžete za účelem získání odpovědi položit individuální písemný dotaz, na který Vám bude vypracována písemná odpověď.

Písemný dotaz je možné položit pouze v rámci přihlášení prostřednictvím vytvořeného uživatelského účtu na těchto webových stránkách. Po přihlášení přejděte k vyhledávání v již zodpovězených dotazech. Do vyhledávacího okna zadejte požadovaný dotaz pomocí klíčových slov a klikněte na „Vyhledat“. Po vyhledání se Vám zobrazí seznam všech dotazů, obsahujících zadané klíčové slovo. Na konci tohoto seznamu (stránky) naleznete větu: "Nenašli jste dotaz s odpovědí, které jste potřebovali? Pošlete nám svůj dotaz", kam můžete napsat Váš individuální písemný dotaz.

Telefonický dotaz je možné položit každý pracovní den v čase od 10 do 18 hodin na telefonním čísle 226 257 505.

Z jakých právních oblastí mohu pokládat dotazy?

Dotazy můžete pokládat ze všech oblastí platného českého práva, které se vztahují k fungování obcí či dobrovolných svazků obcí, resp. k agendám, které tyto subjekty vykonávají.

Dotazy z oblasti daňového práva a oblasti účetnictví lze pokládat pouze písemně, a to v rámci příslušného předplatného.

Nelze pokládat jakékoliv dotazy odkazující se na další dokumenty. Poradna pro obce rovněž neprovádí revize smluv či jiných dokumentů a ani žádné smlouvy či jiné dokumenty nesepisuje. K vytváření právních dokumentů lze ovšem využít službu Automatické dokumenty.

Ve výjimečných případech může být zodpovězení dotazu odepřeno, a to sice v případech, kdy je provozovatel Poradny pro obce povinen odmítnout poskytnutí právních služeb dle právních předpisů upravujících výkon advokacie (tj. zejm. v případech střetu zájmů uvedených v § 19 zákona o advokacii). Pokud taková situace nastane, budete o ni bezprostředně informován.

Co vše je možné považovat za jeden dotaz?

Za jeden dotaz se považuje i otázka (dotaz) obsahující dílčí poddotazy, jestliže se tyto vztahují k totožnému právnímu problému a k výkladu totožných zákonných ustanovení a zodpovězení všech těchto poddotazů v důsledku toho nevyžaduje podstatně delší čas k přípravě a poskytnutí odpovědi, než jaký by vyžadovalo zodpovězení jediného z těchto poddotazů.

V souladu s výše uvedeným se za jediný písemný dotaz považuje dotaz, jehož složitost nevyžaduje čas na přípravu odpovědi delší než 2 hodiny. Za jediný telefonický dotaz lze považovat pouze takový dotaz, kdy celková doba hovoru nepřesáhne 20 minut.

Za jak dlouho obdržím odpověď na individuálně položený dotaz?

V případě písemných dotazů obdržíte vypracovanou písemnou odpověď na uvedenou e-mailovou adresu standardně do 6 pracovních dnů od položení dotazu. V případě náročnějšího dotazu (tj. zejména dotazu dotýkajícího se právních otázek v literatuře či judikatuře dosud neřešených, úzce specializované problematiky či zcela nové právní úpravy) může lhůta pro zodpovězení dotazu činit až 10 pracovních dní.

V případě telefonických dotazů je odpověď poskytnuta ve většině případů okamžitě. Jestliže není okamžité poskytnutí odpovědi možné, je Vám tato skutečnost sdělena, načež je neprodleně započnuto s přípravou odpovědi a jakmile to je možné, je Vám za účelem sdělení odpovědi zatelefonováno zpět.

V podrobnostech ohledně výše uvedeného odkazujeme na OBCHODNÍ PODMÍNKY.