Nápověda

OBECNÉ DOTAZY

Co nabízí Poradna pro obce?

Poradna pro obce poskytuje širokou nabídku služeb pro města a obce.

Především nabízí přístup k tisícům zpracovaných a stále aktualizovaných odpovědí na právní, daňové či účetní dotazy nebo individuální zpracování odpovědí na takové dotazy.

V Poradně pro obce ovšem naleznete i desítky právních vzorů zpracovaných přímo pro obce, kalkulačku odměn zastupitelů, kalkulačku rozpočtového určení daní či zasílání celé řady informačních e-mailů (zajímavé či nové dotazy v Poradně, monitoring legislativy, speciály k důležitým událostem či povinnostem, ...).

Vedle toho nabízí akreditované i neakreditované vzdělávání pro zastupitele i úředníky obcí.

Komplexní představení služeb Poradny pro obce naleznete zde.

Pro koho jsou služby Poradny pro obce určeny?

Služby Poradny pro obce jsou určeny především obcím (obce, městyse, města, statutární města, městské části a obvody) a krajům. Služby využívají především starostové, radní, zastupitelé, zaměstnanci či např. účetní.

Služby však mohou využívat i ostatní právnické či fyzické osoby.

Pozn. - rozsah služeb poskytovaný ostatním právnickým či fyzickým osobám může být omezen z důvodů omezení vyplývajících z právního řádu (zejm. zákon o advokacii) či advokátních předpisů.

Kdo je poskytovatelem služby Poradna pro obce?

Poskytovatelem služeb je: KVB advokátní kancelář s.r.o., IČO: 01460412, se sídlem Teplého 2786, 530 02 Pardubice, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl C, vložka 31924.

Na Vaše dotazy odpovídá tým zkušených advokátů kanceláře, která se od svého vzniku specializuje na problematiku obcí, krajů a veřejné správy jako takové.

Chcete-li se o ní dozvědět více, navštivte její stránky.

DOTAZY K VYUŽÍVÁNÍ SLUŽEB

Co potřebuji, abych mohl využívat služby Poradny pro obce?

K využívání služeb je v prvé řadě nezbytné, abyste byl přihlášen do svého uživatelského účtu.

Dále je potřeba, aby Vaše obec, město či dobrovolný svazek obcí (případně Vy sami) měly služby Poradny předplacené nebo měly dostatek kreditů nebo abyste měli aktivovaný zkušební přístup.

Pozn. - některé služby lze využívat bez předplatného či kreditů

Jak si mohu předplatit služby Poradny pro obce?

Máte-li zájem o placené služby Poradny pro obce, navštivte náš e-shop, kde si snadno vyberete z balíčků předplacených služeb.

K čemu slouží kredity a jak je získat?

Kredity slouží k čerpání služeb, které nemá klient (obec, město, dobrovolný svazek, ...) předplacené. Nemá-li klient předplacené příslušné služby, může využít kredity k

  • 2 hodinám neomezeného vyhledávání a prohlížení odpovědí v databázi dotazů (více než 3 100),
  • zodpovězení telefonického právního dotazu,
  • vypracování odpovědi na písemný právní, daňový či účetní dotaz,
  • vytvoření automatického dokumentu (právního vzoru) a jeho kontrolu,
  • uplatnění slevy za účast na vzdělávacích kurzech nebo
  • uplatnění slevy za on-line účast na Právní konferenci.

Kredity lze získat v rámci předplatného některých služeb.

Jak zjistím, kolik mám kreditů?

Pro zjištění počtu kreditů se musíte přihlásit do Poradny. Po přihlášení klikněte na tlačítko Můj účet a mé služby. Ve sloupečku s údaji o Vaší obci/městě naleznete vespod informace o počtu kreditů.

Co je to zkušební přístup?

Kdokoliv s uživatelským účtem v Poradně pro obce si může aktivovat na 14 dní bezplatný přístup k vybraným službám Poradny pro obce. Vedle uživatelského účtu je k aktivaci nezbytné mobilní telefonní číslo (pro Českou republiku), na kterou se doručuje aktivační kód.

Zkušební přístup si můžete aktivovat zde.

Pozn. - telefonní číslo lze k tomuto účelu použít pouze jednou

KLIENTI, UŽIVATELÉ A UŽIVATELSKÉ ÚČTY

Kdo je to klient, uživatel a co je to uživatelský účet?

Klienty Poradny pro obce jsou především obce (včetně měst, městysů, městských obvodů či částí) a dobrovolné svazky obcí. Klienty Poradny pro obce se ovšem mohou stát i fyzické či právnické osoby.

Každému klientovi náleží jeden či více uživatelů, jimiž jsou (v případě měst a obcí) zpravidla starosta a další členové zastupitelstva, tajemník, úředníci, účetní či další zaměstnanci.

Každý uživatel musí mít zřízen svůj uživatelský účet. Uživatelský účet je jednoznačně idenfikován e-mailovou adresou uživatele (musí jít o funkční adresu, na kterou lze doručovat) a chráněn heslem.

Pouze uživatel s uživatelským účtem se uživatel může přihlásit do Poradny a čerpat její služby, přijímat na svou emailovou adresu informace z Poradny, prohlížet odpovědi na své individuální dotazy, označovat si zajímavé dotazy apod.

Jak získat účet v Poradně?

Kdo už má účet v Poradně?

Obcím a městům (včetně městských obvodů a částí), které se do 30. dubna 2024 staly členy Svazu měst a obcí České republiky, byly automaticky vytvořeny uživatelské účty jejím starostům (primátorům).

Obdobně byly zřizovány uživatelské účty osobám z obcí, měst a dobrovolných svazků obcí projektu Centra společných služeb.

Dále byly automaticky zřizovány uživatelské účty účastníkům projektu ESO (Efektivní správa obcí), a to na základě údajů poskytovaných Svazem měst a obcí České republiky. Tito uživatelé však standardně neměli přístup ke všem službám klienta (svého města či obce), viz Uživatelé z projektu ESO.

Pokud Vám tedy nebyl zřízen výše uvedeným způsobem, můžete si zřídit účet sami nebo Vám jej může zřídit správce.

Jak si sám zřídit účet v Poradně pro obce?

Jste-li starosta a nemáte-li zřízený účet z dřívějška, začněte registrací. Vyplňte "starostenskou" e-mailovou adresu, která je dohledatelná na stránkách Vaší obce, v dalších krocích pak zvolte typ účtu Pracovní účet a vyberte svou obec. Po vyplnění údajů Vám přijde ověřovací e-mail a po potvrzení Vám bude vytvořen účet. Starostenské účty jsou (kvůli ochraně před zneužitím) ještě následně ověřeny pracovníky Poradny pro obce.

Nejste-li starosta a chcete-li být přiřazen k oficiálnímu účtu obce, začněte registrací. Po vyplnění své e-mailové adresy v dalších krocích pak zvolte typ účtu Pracovní účet a vyberte svou obec.Vyberte obec, k níž chcete být přiřazeni. Po vyplnění údajů Vám přijde ověřovací e-mail a po potvrzení Vám bude vytvořen účet. Abyste mohl čerpat všechny služby, které má k dispozici Vaše obec, bude Vás muset schválit správce z Vaší obce. Než tak učiní, můžete si třeba aktivovat zkušební přístup ke službám.

Pokud chcete mít svůj vlastní účet (nechcete být přiřazeni k oficiálnímu účtu obce) pro fyzické či právnické osoby, začněte registrací. Po vyplnění údajů Vám přijde ověřovací e-mail a po potvrzení Vám bude vytvořen účet. Poté si můžete předplatit vybrané služby Poradny pro obce nebo po dobu 14 dní využívat služby Poradny pro obce v rámci zkušebního přístupu.

Jak zřídit uživatelský účet dalším uživatelům?

Obecně platí, že každý klient (obec, dobrovolný svazek obcí) může zřídit až 11 plnohodnotných uživatelských účtů pro přístup do Poradny pro obce.

Pozn.: pokud však obec potřebuje více těchto účtů, může si je objednat v e-shopu.

Tyto uživatelské účty může po přihlášení do Poradny založit správce, v sekci Správa klienta a po kliknutí na Správa uživatelů. Zde klikne na tlačítko “Přidat nového uživatele“, vyplní nezbytné údaje o uživatel a klikne na tlačítko „Vytvořit uživatele“. Po vytvoření účtu se novému uživateli odešlou informace s pokyny pro přihlášení na zadaný e-mail.

Výjimku představují uživatelské účty účastníků projektu ESO. Těm byl účet zřizován automaticky (na základě údajů poskytovaných Svazem měst a obcí České republiky). Standardně nemají tito uživatelé přístup ke všem předplaceným službám, a jejich účty se proto do výše uvedeného limitu 11 uživatelů nezapočítávají.

Další výjimku pak představují uživatelské účty osob, které se samy registrovaly k oficiálnímu účtu obce, viz nápověda Jak si sám zřídit účet v Poradně pro obce?

Jak spravovat uživatelské účty?

Zřízené uživatelské účty může po přihlášení do Poradny pro obce prohlížet a spravovat správce, a to kliknutím na tlačítko Správa klienta a po kliknutí na Správa uživatelů.

Zde má kompletní přehled všech uživatelů (jejich uživatelských účtů).

Kliknutím na odkaz Editovat (vpravo) může správce následně upravovat údaje uživatele, jako jsou jméno, tituly, email, funkci, telefon, agendu a fotografii, eventuálně mu přidat (odebrat) správcovská oprávnění.

Byl-li uživatel účastník projektu ESO, má u svého uživatelského účtu zobrazen buď štítek Pouze ESO nebo ESO. V prvním případě nemá uživatel přístup ke všem předplaceným službám a možnost čerpat kredity, ve druhém případě má stejná oprávnění jako jakýkoliv jiný uživatel, viz nápověda Uživatelé z projektu ESO. Chce-li správce umožnit uživateli bez přístupu k službám a kreditům plnohodnotný přístup, musí kliknout na odkaz Povolit služby (vpravo).

Uživatelský účet lze odstranit kliknutím na odkaz Odstranit (vpravo).

Zapomenuté nebo ztracené heslo?

V případě, že jste zapomněli své heslo, můžete si zažádat o jeho změnu na tomto odkazu: https://www.poradnaproobce.cz/zapomenute-heslo. Zde vyplníte svoji e-mailovou adresu, opíšete ověřovací kód a kliknete na tlačítko „Obnovit heslo“.

Následně Vám e-mailem přijde výzva ke změně Vašeho hesla.

Uživatelé z projektu ESO

Uživatelům z řad účastníků projektu ESO byl v rámci tohoto projektu zřízen uživatelský účet v Poradně.

Uživatelé z projektu ESO nemají standardně přístup ke všem službám klienta, ke kterému jsou přiřazeni (ke službám své obce, města, dobrovolného svazku obcí) a nemohou ani čerpat kredity, které patří klientovi. Výjimkou jsou správci a uživatelé, jejichž účty byly vytvořeny před zahájením projektu ESO.

Další výjimku pak představují ti uživatelé z projektu ESO, kterým správce povolil čerpání dalších služeb.

Kdo je to správce?

Každý klient Poradny pro obce by měl mít mezi svými uživateli alespoň jednoho správce. Tím je (u měst a obcí) automaticky starosta (primátor). Správce pak může vybrat mezi ostatními uživateli další správce.

Správce může vytvářet a spravovat další uživatelské účty, objednávat placené služby Poradny pro obce, sledovat aktivity uživatelů v rámci Poradny apod.

VYHLEDÁVÁNÍ ODPOVĚDÍ NA DOTAZY A VKLÁDÁNÍ DOTAZŮ

Jak v Poradně vyhledat odpověď na svůj dotaz?

V databázi již zodpovězených dotazů můžete vyhledávat buď prostřednictvím položené otázky („Který orgán obce rozhoduje o přijetí dotace?“) nebo zadáním klíčových slov („pravomoc k přijetí dotace“). Po zadání Vám budou zobrazeny odpovědi na již dříve zodpovězené písemné dotazy, které budou vyhodnoceny jako nejvíce relevantní k Vámi zadanému dotazu.

Zobrazený dotaz včetně odpovědi můžete dle svého uvážení vytisknout, uložit ve formátu PDF či poslat na e-mailovou adresu.

Co dělat, když nenaleznu odpověď na položený dotaz?

V případě, že v databázi již zodpovězených dotazů nenaleznete odpověď na položený dotaz, můžete za účelem získání odpovědi položit individuální písemný dotaz, na který Vám bude vypracována písemná odpověď.

Písemný dotaz je možné položit pouze v rámci přihlášení prostřednictvím vytvořeného uživatelského účtu na těchto webových stránkách. Po přihlášení přejděte k vyhledávání v již zodpovězených dotazech. Do vyhledávacího okna zadejte požadovaný dotaz pomocí klíčových slov a klikněte na „Vyhledat“. Po vyhledání se Vám zobrazí seznam všech dotazů, obsahujících zadané klíčové slovo. Na konci tohoto seznamu (stránky) naleznete větu: "Nenašli jste dotaz s odpovědí, které jste potřebovali? Pošlete nám svůj dotaz", kam můžete napsat Váš individuální písemný dotaz.

Telefonický dotaz je možné položit každý pracovní den v čase od 10 do 18 hodin na telefonním čísle 226 257 505.

Z jakých právních oblastí mohu pokládat dotazy?

Dotazy můžete pokládat ze všech oblastí platného českého práva, které se vztahují k fungování obcí či dobrovolných svazků obcí, resp. k agendám, které tyto subjekty vykonávají.

Dotazy z oblasti daňového práva a oblasti účetnictví lze pokládat pouze písemně, a to v rámci příslušného předplatného.

Nelze pokládat jakékoliv dotazy odkazující se na další dokumenty. Poradna pro obce rovněž neprovádí revize smluv či jiných dokumentů a ani žádné smlouvy či jiné dokumenty nesepisuje. K vytváření právních dokumentů lze ovšem využít službu Automatické dokumenty.

Ve výjimečných případech může být zodpovězení dotazu odepřeno, a to sice v případech, kdy je provozovatel Poradny pro obce povinen odmítnout poskytnutí právních služeb dle právních předpisů upravujících výkon advokacie (tj. zejm. v případech střetu zájmů uvedených v § 19 zákona o advokacii). Pokud taková situace nastane, budete o ni bezprostředně informován.

Co vše je možné považovat za jeden dotaz?

Za jeden dotaz se považuje i otázka (dotaz) obsahující dílčí poddotazy, jestliže se tyto vztahují k totožnému právnímu problému a k výkladu totožných zákonných ustanovení a zodpovězení všech těchto poddotazů v důsledku toho nevyžaduje podstatně delší čas k přípravě a poskytnutí odpovědi, než jaký by vyžadovalo zodpovězení jediného z těchto poddotazů.

V souladu s výše uvedeným se za jediný písemný dotaz považuje dotaz, jehož složitost nevyžaduje čas na přípravu odpovědi delší než 2 hodiny. Za jediný telefonický dotaz lze považovat pouze takový dotaz, kdy celková doba hovoru nepřesáhne 20 minut.

Za jak dlouho obdržím odpověď na individuálně položený dotaz?

V případě písemných dotazů obdržíte vypracovanou písemnou odpověď na uvedenou e-mailovou adresu standardně do 6 pracovních dnů od položení dotazu. V případě náročnějšího dotazu (tj. zejména dotazu dotýkajícího se právních otázek v literatuře či judikatuře dosud neřešených, úzce specializované problematiky či zcela nové právní úpravy) může lhůta pro zodpovězení dotazu činit až 10 pracovních dní.

V případě telefonických dotazů je odpověď poskytnuta ve většině případů okamžitě. Jestliže není okamžité poskytnutí odpovědi možné, je Vám tato skutečnost sdělena, načež je neprodleně započnuto s přípravou odpovědi a jakmile to je možné, je Vám za účelem sdělení odpovědi zatelefonováno zpět.

V podrobnostech ohledně výše uvedeného odkazujeme na OBCHODNÍ PODMÍNKY.

AUTOMATICKÉ DOKUMENTY

Chtěl jsem vytvořit automatický dokument, ale nic se nestalo

Pokud se po kliknutí na tlačítko "Vytvořit dokument" nic nestalo (neobjevilo se nové okno s dokumentem, neobjevilo se žádné hlášení apod.), je patrně příčinou nastavení Vašeho internetového prohlížeče, kdy máte nastaveno blokování otvírání nových oken či záložek.

Zde nabízíme odkaz na postup, jak v prohlížeči vyskakovací okna povolit (a umožnit tak i otevření automatického dokumentu): Firefox.

VZDĚLÁVACÍ KURZY

Jsem účastník on-line kurzu, ale nedorazily mi přístupové údaje

Přístupové udaje posíláme v předstihu několika dní, a to na e-mailovou adresu uvedenou při objednání kurzu. Zkontrolujte si prosím vedle složky došlé pošty též složku pro spam (nevyžádanou poštu), reklamní poštu apod.

Pakliže jste e-mail přesto nenašli, kontaktujte nás prosím na telefonních číslech 776 032 855 nebo 226 257 505.