V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 50 62251 93753 86163 70363 18668 94677 93784 666125 077103 708
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 52034 08837 00741 34245 49143 08547 89355 28063 24364 092
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5707 2198 7778 1899 5838 25111 54414 37111 72513 472
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 5562 6703 2436 2804 8205 5579 0073 3835 2183 900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 9767 9604 8337 8923 29312 0549 49211 63244 89022 244

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rychnova u Jablonce nad Nisou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 91032 54935 50839 69643 30441 06945 93153 14561 13762 068
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 4747 7438 91710 19811 52110 9769 08310 19912 28813 302
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 5107 4157 6437 5768 6647 08110 27111 84315 94014 278
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 87113 58515 48918 63119 50419 41022 96126 90628 65628 647
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1281 1301 3391 3921 2951 3861 3421 4421 4052 535
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2933074892862641942462 3752 4412 688
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6352 3691 6311 6142 0562 0222 028381407619

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5707 2198 7778 1899 5838 25111 54414 37111 72513 472
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9491 1011 7671 7842 9611 7853 8595 7172 5241 825
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 7095 4815 8135 4825 4435 6995 4495 9416 0907 038
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6612992214264711 6952 034
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8456251 1899131 1566252 2302 2411 4172 575

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 9767 9604 8337 8923 29312 0549 49211 63244 89022 244
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 2492 9544 3055 4143 1558 6615 21811 6323 9846 791
Investiční dotace
Investiční dotace 4 7275 0065282 4781373 3934 274040 90615 453

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 5562 6703 2436 2804 8205 5579 0073 3835 2183 900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 5562 6703 2436 2804 8205 5579 0073 3835 2183 579
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000321

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 46 78053 82349 59749 35858 12867 50059 653116 811149 730116 365
Běžné výdaje
Běžné výdaje 37 39235 77439 23343 21448 93045 99347 99766 96757 73877 367
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 38718 04910 3646 1449 19821 50711 65649 84491 99138 997

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.