- 253/1938 Sb., o zániku mandátů některých členů Národního shromáždění
Může kandidovat ve volbách do obecního zastupitelstva osoba, která je vyšetřovaná pro spáchání trestného činu Policií ČR?
Zákonem o volbách do zastupitelstev obcí jsou stanoveny podmínky pro volbu zastupitele, přičemž jednou z překážek je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody. Samotné vyšetřování pro trestný čin překážkou není a taková osoba tak může do obecního zastupitelstva kandidovat. V situaci, kdy by došlo k pravomocnému odsouzení zastupitele k nepodmíněnému trestu odnětí svobody během volebního období, se postupuje podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí (zánik mandátu v případě vyslovení zastupitelstva).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Uvolněný starosta vykonává funkci od roku 2010. Náleží mu odstupné (odchodné) a případně v jaké výši, jestliže ukončí výkon funkce v průběhu funkčního období?
Má nárok na odchodné neuvolněný místostarosta, který byl několik funkčních období uvolněný starosta, od roku 2018 uvolněný místostarosta a od června 2019 neuvolněný místostarosta a je nyní v novém volebním období již jako člen zastupitelstva s funkcí člena kontrolního výboru ?
Ustavující zasedání zastupitelstva svolá stávající starosta a předsedá mu, prvním bodem programu je složení slibu, stávající starosta (byl znovu zvolen) odmítne složit slib a jeho mandát zaniká. Kdo bude řídit zasedání do zvolení nového starosty? Nejstarší zastupitel ? Nebo stávající starosta?
Má nárok uvolněný starosta po uplynutí svého mandátu na odchodné v případě, že bude v novém volebním období zastávat funkci neuvolněného místostarosty?
Uvolněný starosta, který vykonává svou funkci již několik volebních období po sobě, bude po nových volbách zastávat funkci neuvolněného místostarosty, za kterou ovšem nebude pobírat žádnou odměnu. Má v tomto konkrétním případě nárok na odchodné?
Musí starosta obce na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce složit slib, ačkoliv bude opětovně zvolen do funkce starosty?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.