- 1/1991 Ú.v., Přehled změn v územní organizaci, v názvech obcí a jejich částí
K volební kampani v krajských volbách ani ve volbách do Parlamentu ČR nelze podle zákona využívat komunikační média kraje nebo obce nebo právnické osoby, která je ovládaná krajem nebo obcí. Platí toto ustanovení i v případě, že jde o placenou inzerci?
Je možné až v rámci probíhajícího zasedání zastupitelstva rozšířit předem schválený program zasedání o bod odvolání starosty a volba nového starosty?
Musí současné zastupitelstvo určit počet členů budoucího zastupitelstva, které vzejde z řádných komunálních voleb v letošním roce?
Nemusí. Ačkoliv podle zákona o obcích platí, že počet členů zastupitelstva obce na každé volební období stanoví v souladu s tímto zákonem zastupitelstvo obce nejpozději do 85 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích, tak podle zákona o obcích rovněž platí, že pokud zastupitelstvo zastupitelstvo neurčí jinak, volí se počet členů zastupitelstva podle počtu členů zastupitelstva obce v končícím volebním období. Jinými slovy, pokud se zastupitelstvo počtem členů zastupitelstva pro nové volební období nebude zabývat (informaci o této možnosti by ale k dispozici mít mělo), zůstává počet členů zastupitelstva pro další volební období stejný. S ohledem na uvedené je žádoucí, že pokud nebude tento bod na program zasedání zařazen (např. starostou), měli by být zastupitelé o této možnosti alespoň v podkladových materiálech informováni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může dosavadnímu starostovi po volbách nové zastupitelstvo schválit mimořádnou odměnu? Pokud ano, v jaké výši?
Na kolik členů zastupitelstva obce by musel klesnout počet, aby obci hrozilo vyhlášení nových voleb?
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.