- 520/2005 Sb., hotové výdaje a ušlý výdělek,které správní org. hradí jiným osobám
- 313/2007 Sb., o odměně insolvenčního správce
- 62/1994 Sb., o poskytování náhrad některých výdajů zaměstnancům rozpočtových a
- 418/2003 Sb., vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů veřejného zdravotního pojištění zdravotních pojišťoven
- 427/2003 Sb., plat a některé náhrady výdajů představitelů státní moci v r. 2004
Jaké jsou zveřejňovací povinnosti týkající se závěrečného účtu obce?
Obec má zřízen sociální fond a přijatou směrnici k používání sociálního fondu. Zastupitelstvo rozhodlo o poskytování příspěvků ze sociálního fondu starostovi. Od nového roku chceme zvýšit procento tvorby sociálního fondu a zvýšit stravenkový paušál. Sociální fond čerpají zaměstnanci a uvolněný starosta. Který orgán obce to bude schvalovat?
Může starosta obce sjednat pojištění odpovědnosti pro zaměstnance z rozpočtu obce?
Je rozhodnutí o uzavření smlouvy a její následné uzavření podmíněno změnou rozpočtu obce?
Postačí při nákupu automobilu na leasing usnesení rady obce, nebo jde o vyhrazenou pravomoc zastupitelstva obce? Doba splácení bude delší než 18 měsíců.
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje.
Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.).
Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.
Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.