Pokud by zaměstnanec obce byl zvolen uvolněným starostou/místostarostou obce, je obec povinna ho po skončení volebního období zaměstnat? A to na stejnou práci před uvolněním do funkce? Je povinna ho zaměstnat i v případě, že by došlo k jeho odvolání z funkce během čtyřletého funkčního období?
Jak je to s poskytováním náhrady za nevyčerpanou dovolenou uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který ke dni ukončení výkonu funkce není v pracovním nebo jiném obdobném poměru? Proplácí se i dovolená, která má připadat na jiné než pracovní dny?
Uvolněný starosta vykonával funkci od 6. listopadu do 26. února následujícího roku, kdy podal rezignaci. Má nárok na odchodné?
Uvolněný starosta má nárok na odchodné, pokud mu ke dni vzdání se funkce náležela odměna. Ukončení výkonu funkce starosty v průběhu volebního období upravuje zákon o obcích v ustanovení § 77 odst. 2. Podle tohoto ustanovení platí, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, a uvolněnému členovi zastupitelstva obce, kteří byli v průběhu funkčního období odvoláni nebo se vzdali funkce, poskytne obec odchodné, pokud jim ke dni odvolání nebo vzdání se funkce náležela odměna. K případům nevyplácení odměny v rozhodný den z důvodů uvedených v § 72 odst. 6 se nepřihlíží. To, že dané ustanovení upravuje odchodné neuvolněného starosty a starosta ve Vaší obci je uvolněný nemá na odchodné vliv, jelikož i tak se jedná o uvolněného člena zastupitelstva. O tom, kdo bude uvolněným, nebo neuvolněným členem zastupitelstva, rozhoduje na základě ustanovení § 84 odst. 2 písm. k) zákona o obcích, zastupitelstvo obce. Obecné právní postavení z hlediska mandátu uvolněného i neuvolněného člena zastupitelstva obce je z pohledu zákona o obcích stejné. Rozdíl spočívá v rozsahu výkonu funkce a v odlišném způsobu odměňování, s čímž také souvisí v případě uvolněných zastupitelů i vyšší finanční náročnost pro obec.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může nově zvolené zastupitelstvo poskytnout mimořádnou odměnu uvolněnému členu zastupitelstva (starostovi) za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů v předchozím volebním období?
Je omezení pravomoci obecní rady, případně starosty v obci, kde rada není volena, schválené obecním zastupitelstvem v předcházejícím volebním období, platné i pro nově zvolenou radu/starostu?
Obec se rozhodla ukončit své členství v honebním společenstvu. Může oznámení o ukončení členství odeslat poštou, když honební společenstvo nemá zřízenou datovou schránku? Jakou formu má toto oznámení mít?
Obec má uzavřenou pachtovní smlouvu, ve které je uvedena 12 měsíční výpovědní doba i ustanovení, že smlouvu lze ukončit po vzájemné dohodě. Je třeba při ukončení této smlouvy dohodou uzavírat jakýkoli dodatek? Který orgán v obci o této záležitosti rozhoduje?
Má neuvolněný místostarosta, který již nebude v příštích volbách kandidovat, nárok na odchodné?
Nárok na tzv. odchodné mají dle ustanovení § 77 zákona o obcích starostové a místostarostové (bez ohledu na to, zda byli uvolnění či neuvolnění) a dále uvolnění členové zastupitelstva, jimž zanikl mandát člena zastupitelstva a těm, kteří se v průběhu volebního období vzdali funkce nebo byli odvoláni, pokud jim ke dni skončení působení ve funkci náležela odměna za její výkon.
Dle ustanovení § 77 odst. 3 zákona o obcích odchodné při zániku mandátu člena zastupitelstva obce dnem voleb do zastupitelstva obce členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v novém funkčním období opětovně zvolen do funkce uvolněného člena zastupitelstva obce nebo do funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, za niž mu náleží odměna. O opětovné zvolení do funkce podle věty první nejde, jde-li o druhé a následující obsazení uvedené funkce v průběhu funkčního období.
Platí tedy, že neuvolněný místostarosta, který ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat již nebude, má nárok na odchodné, jestliže mu ke dni zániku mandátu člena zastupitelstva obce náležela odměna. Výše odchodného je stanoveno dle ustanovení § 78 odst. 1 zákona o obcích ve výši odměny, která členovi zastupitelstva obce náležela za měsíc ke dni zániku mandátu člena zastupitelstva obce, k níž se přičte násobek této částky a počtu celých ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce, nejvíce však tří ukončených let výkonu funkce.
Dodáváme, že dle ustanovení § 77 odst. 5 a 6 zákona o obcích platí, že odchodné členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v průběhu výkonu funkce pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, jeho trestní stíhání pro takový trestný čin bylo podmíněně zastaveno nebo bylo rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání. Vznikl-li členovi zastupitelstva obce nárok na odchodné v době, kdy je proti němu vedeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, odchodné se nevyplatí. Byl-li člen zastupitelstva obce pro trestný čin uvedený ve větě první pravomocně odsouzen, jeho trestní stíhání bylo podmíněně zastaveno nebo bylo-li rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání, platí, že nárok na odchodné nevznikl; v opačném případě se odchodné vyplatí.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.