Dle dosavadního stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) bylo
primárním smyslem institutu autorizovaného inspektora nahrazení stavebního
povolení postupem podle § 117 dosavadního stavebního zákona. Zároveň dle
dosavadní právní úpravy mají svoji roli i v oblasti kolaudace stavby,
neboť stavebník může podle § 122 odst. 6 dosavadního stavebního zákona doložit žádost o vydání kolaudačního souhlasu odborným posudkem (certifikátem) autorizovaného inspektora, přičemž v takovém případě
stavební úřad může od závěrečné kontrolní prohlídky stavby upustit a vydat
kolaudační souhlas na základě tohoto posudku.
V novém stavebním zákoně (zákoně č. 283/2021 Sb.) je činnost autorizovaných inspektorů primárně upravena v samostatné části
osmé. Dle § 276 odst. 1 pak autorizovaný inspektor vydává posudky pro účely
kolaudace staveb. Dle § 276 odst. 2 nového stavebního zákona pak autorizovaný
inspektor vydává na žádost stavebníka posudek pro účely posouzení souladu
projektové dokumentace pro provádění stavby s dokumentací pro povolení stavby a
s jejími změnami a s požadavky na výstavbu, popřípadě s technickými předpisy a
technickými normami. Nový stavební zákon tedy nepočítá s tím, že by
autorizovaní inspektoři mohli nahrazovat povolení stavebního úřadu či jiný
obdobný akt vydávaný ve formě rozhodnutí. Taktéž lze zmínit i jeho případnou
expertní roli ve smyslu § 284 odst. 7 nového stavebního zákona na základě výzvy
stavebního úřadu (a na náklad stavebního úřadu).
Ve vztahu ke kolaudaci nadále
platí, že v případě, že je posudek autorizovaného inspektora předložen, je
podle § 234 odst. 2 nového stavebního zákona na stavebním úřadu, zda závěrečnou
kontrolní prohlídku stavby provede nebo nikoliv a spolehne se na posudek
zpracovaný autorizovaným inspektorem. Jedná se o fakultativní podklad, kterým
stavební úřad není bez dalšího vázán. Stavební úřad je nadále vázán zásadou
materiální pravdy dle § 3 správního řádu, tedy je povinen zjistit skutečný stav
věci v rozsahu nezbytném pro své rozhodnutí.