- 458/2000 Sb., energetický zákon
- 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách
- 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
- 340/2015 Sb., zákon o registru smluv
- 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby
Zastupitelstvo obce ve svém usnesení souhlasilo se záměrem prodeje části obecního pozemku panu X. Tento záměr byl řádně vyvěšen na úřední desce. Na dalším zasedání zastupitelstvo svým usnesením souhlasilo s prodejem části obecního pozemku panu X, ovšem za podmínky, že při podpisu kupní smlouvy bude současně podepsána i smlouva o smlouvě budoucí kupní, která pana X zavazuje k prodeji části jiného pozemku v jeho vlastnictví obci. Je tento postup správný, nebo je potřeba nejdříve původní záměr zrušit a odsouhlasit nový záměr i s touto podmínkou?
Musí obec zveřejňovat záměr pronájmu obecního bytu? Stanovuje zákon podmínky na pronájem a výběr nájemníka obecních bytů?
V obci bude vyhlášeno výběrové řízení na pozici „vedoucího úřadu“. Splňuji jako řadový středoškolský učitel (8 let) a školní metodik prevence (4 roky) podmínku pro tuto funkci stanovenou v § 5 odst. 1 písm. a) zákona o úřednících územních samosprávných celků? Splňuji podmínku pro tuto funkci stanovenou v § 5 odst. 1 písm. b) daného zákona, když 8 let pracuji jako člen v sociálně-zdravotní komisi, která je zřízena obcí?
Obec má uzavřenou smlouvu na zajištění služby dopravní obslužnosti v obci se soukromým dopravcem vždy na 1 rok. Doposud se smlouva vždy uzavírala se stejným dopravcem za téměř stejných podmínek. Je nutné provést vždy před uzavřením nové smlouvy výběrové řízení na dopravce?
Může se člen okrskové volební komise vzdát odměny za volby do zastupitelstva obce? Za jakých podmínek?
Na základě zákona o volbách do zastupitelstev obcí, mají členové okrskových volebních komisí nárok na odměnu. Přesná výše odměn je stanovena v § 1 vyhlášky č. 59/2002 Sb.
Podle stanoviska Ministerstva práce a sociálních věcí se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance dle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů: „Podle § 5 písm. a) bodu 22. zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance. Ze zvláštní odměny člena volební komise se odvádí pojistné na sociální pojištění, pokud je tento zaměstnanec z činnosti člena volební komise účasten nemocenského pojištění. Člen volební komise se stává zaměstnancem dnem nástupu do zaměstnání a přestává být zaměstnancem dnem zániku členství ve volební komisi. Za den nástupu do zaměstnání se u člena volební komise považuje den složení slibu člena komise. Členem volební komise může být ve dvou i třech kalendářních měsících.“
V článku 28 Listiny základních práv a svobod je uvedeno, že zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon. Listina základních práv a svobod odkazuje v případě spravedlivé odměny podrobnosti stanovené zákonem. Nárok na odměnu člena komise je uveden v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí. Nad to zákon o nemocenském pojištění ukládá povinnost obecnímu úřadu uhradit za tohoto člena komise nemocenské pojištění, jelikož jej považuje za zaměstnance.
Z toho vycházeje, je obecní úřad povinen vyplatit členovi okrskové volební komise odměnu za výkon funkce a neexistuje možnost, jak se může člen komise tohoto nároku vzdát.
Zvláštní odměnu a paušální náhradu ušlého výdělku pro členy okrskové volební komise vyplatí do 30 dnů po ukončení činnosti okrskové volební komise obecní úřad.
Nad to je třeba upozornit, že podle čl. I odst. 2 písm. k) směrnice Ministerstva financí č.j. MF-62 970/2013/12-1204 je odměna člena okrskové volební komise hrazena z prostředků státního rozpočtu České republiky, nikoliv z prostředků obce samotné. Obecní úřad na tuto činnost dostane prostředky ze státního rozpočtu a ty je povinna vyplatit mimo jiné členům komise za zajišťování voleb. Směrnice ve vztahu k výdajům na volby říká následující: lze hradit jen výdaje v rozsahu nezbytně nutném pro organizačně technické zabezpečení voleb. Těmito výdaji se rozumějí výdaje právě i na zvláštní odměny za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise, případně výdaje na náhrady mezd, platů, služebního příjmu nebo odměny ve výši průměrného výdělku od uvolňujícího zaměstnavatele a paušální náhrady ušlého výdělku za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.