- 553/1991 Sb., o obecní policii
- 418/2008 Sb., k provedení zákona o obecní policii
- 444/2008 Sb., o zdravotní způsobilosti uchazeče o zaměstnání strážníka
- 243/2020 Sb., o pravomoci policie postihovat porušení opatření nařízených v souvislosti s výskytem SARS CoV-2
- 311/2002 Sb., změna zákona o obecní policii a o změně některých dalších zákonů
Naše obec je turistickým cílem, který zejména o víkendech zažívá dopravní kolaps, přestože má k dispozici městskou policii posílenou hlídkami Policie České republiky. Lze využít dobrovolníky ve výstražných vestách (nebo jinak označené), kteří by automobily naváděli na parkoviště nebo by jim zamezovali k vjezdu do přeplněných míst či jinak regulovali dopravu?
Jak má obec postupovat v problematice dlouhodobě odstavených vozidel v obci na místních komunikacích? V obci zůstalo jedno auto s registrační značkou, jehož majitel se z obce odstěhoval, auto si nechce odvézt a s obcí nekomunikuje.
Jak má obec vyřešit situaci, kdy před vjezdem do nemovitostí občanů obce parkuje motorové vozidlo, které znemožňuje vyjet motorovým vozidlem vlastníků nemovitostí? Jde o místní komunikaci, na kterou navazuje chodník se sníženými vjezdy. Je vhodným řešením vodorovné značení – kříž před vjezdy?
Může starosta obce, kde se rada obce nevolí, jmenovat vedoucího příspěvkové organizace s názvem Služby obce? Je třeba konat na post vedoucího příspěvkové organizace výběrové řízení?
Má tajemník obce pravomoc sám uzavírat za obec kolektivní smlouvu s odborovou organizací?
Občan obce nechává zaparkovaný karavan na cestě před vjezdem do garáže souseda. Cesta slouží jako pozemní komunikace vedoucí k zástavbě rodinných domů. Ostatní občané musí karavan nesnadně objíždět a zároveň je znemožněn odvoz komunálního odpadu, jelikož vozidlo svozové služby nemůže kvůli zaparkovanému karavanu projet. Jak má obec postupovat?
Na projednávání přestupkové agendy máme se sousední obcí uzavřenou veřejnoprávní smlouvu, avšak již nyní víme, že prodloužení veřejnoprávní smlouvy nebude možné. Potřebovali bychom vědět, jak v této situaci dále postupovat, na koho se obrátit, s kým dále jednat.
V obci na místních komunikacích byl pomocí dopravního značení na žádost občanů omezen provoz traktorů a nákladních vozidel. Mnoho řidičů značení nerespektuje a není v silách policie být neustále na místě. Obec se domnívá, že stačí přestupek vyfotit, zaznamenat čas a datum a vše poslat na dopravní inspektorát nebo na silniční správní orgán pověřené obce, kde se o záležitost postarají. Policie toto schvaluje, ale správní orgán obci sdělil, že věc není v jeho pravomoci. Kdo má tedy tyto přestupky řešit?
Jaká rizika kryje pojištění odpovědnosti obce?
Vždy záleží na konkrétním obsahu pojistné smlouvy a tam uvedeným pojistným rizikům. Současně je potřeba věnovat pozornost i tam uvedeným výlukám z pojištění (tj. rizikům, na která se pojištění nevztahuje).
Zpravidla pojištění odpovědnosti obce kryje povinnost obce nahradit škodu vzniklou třetím osobám na věci nebo na
zdraví (pokud za ni obec odpovídá podle platných právních předpisů).
Příklady pojištění obcí a jejich příspěvkových organizací:
- pojištění odpovědnosti za škody způsobené při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným postupem ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb.,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako poskytovatele sociálních služeb,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako zřizovatele obecní či městské policie,
- pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v souvislosti se správou komunikací,
- pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vadným výrobkem (využijí například školní jídelny).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.