V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání katastr nemovitostí

Nalezeno 3962 právních předpisů:

  • 182/2017 Sb., Nález Ústavního soudu ze dne 23. května 2017 sp. zn. Pl. ÚS 10/16 ve věci návrhu Krajského soudu v Praze na zrušení části § 17 odst. 4 zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon)
  • 357/2013 Sb., Vyhláška o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška)
  • 358/2013 Sb., Vyhláška o poskytování údajů z katastru nemovitostí
  • 23/2007 Sb., Vyhláška o podrobnostech vymezení vodních děl evidovaných v katastru nemovitostí České republiky
  • 277/1993 Sb., Vyhláška Českého úřadu zeměměřického a katastrálního o doplnění vyhlášky Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. 126/1993 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, a zákon České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 65 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 11 až 20

Nový stavební zákon má rušit dosavadní předkupní právo vymezené v územních plánech podle stávajícího stavebního zákona. Toto předkupní právo je i evidováno v katastru nemovitostí. Obec má v územním plánu vymezeny nemovitosti, u nichž je zapsáno za účelem realizace veřejně prospěšné stavby předkupní právo. Jak se má tedy postupovat?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) již skutečně neumožňuje v územních plánech a regulačních plánech vymezovat předkupní právo ve smyslu ustanovení § 101 dosavadního stavebního zákona (č. 183/2006 Sb.).

Nový stavební zákon stávající předkupní právo výslovně upravuje v přechodném ustanovení § 327 odst. 2: „Předkupní právo vymezené v územně plánovací dokumentaci podle dosavadních právních předpisů zaniká účinností změny územního plánu, kterou bylo jeho vymezení vypuštěno nebo nahrazeno vymezením veřejně prospěšné stavby nebo veřejně prospěšného opatření, pro které lze práva k pozemkům vyvlastnit, nejpozději však uplynutím 4 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Po zániku předkupního práva zajistí osoba oprávněná z předkupního práva jeho výmaz z katastru nemovitostí. Listinou, na jejímž základě má být právo z katastru nemovitostí vymazáno, je potvrzení o zániku práva podle katastrální vyhlášky.“

Tímto ustanovením se tedy řeší stávající předkupní práva dle dosavadního stavebního zákona tak, že:

  1. obec může změnou územního plánu vypustit toto předkupní právo bez náhrady;
  2. obec může toto předkupní právo nahradit vymezením veřejně prospěšné stavby nebo veřejně prospěšného opatření, pro které lze práva k pozemkům vyvlastnit;
  3. obec neučiní žádný krok a poté do 4 let ode dne nabytí účinnosti nového stavebního zákona toto předkupní právo zanikne.

V naznačeném případě je tedy nutné si vyhodnotit, zda je předkupní právo pro realizaci veřejně prospěšné stavby nadále aktuální, nebo nikoliv, a to perspektivou důvodu, pro které bylo v územním plánu vymezeno. Pakliže trvá důvod pro vymezení (např. jde o výstavbu veřejně prospěšné stavby – např. o pozemní komunikaci), pak lze doporučit nahrazení stávajícího předkupního práva vymezením veřejně prospěšné stavby, pro kterou lze práva k pozemkům vyvlastnit. Bude-li závěr spočívat v tom, že již není důvod pro obdobné omezení vlastnického práva v územním plánu, nabízí se dvě řešení spočívající buď ve vypuštění bez náhrady, nebo vyčkání 4 let ode dne účinnosti, kdy předkupní právo zanikne ze zákona.

Závěrem lze upozornit na povinnost oprávněného (obce) zajistit po zániku výmaz z katastru nemovitostí. Tato povinnost bude tížit obec podle toho, kdy předkupní právo zanikne.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Obec koupila v roce 1963 pozemek, avšak nedochovala se kupní smlouva. Pozemek tedy pravděpodobně přešel do státního vlastnictví před účinností občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. Z dalších důkazů však vyplývá, že prodej proběhl. V katastru nemovitostí jsou však až doteď uvedeni původní vlastníci, resp. jejich dědicové. Obec podala k soudu určovací žalobu na určení vlastnictví k předmětnému pozemku. Je obec aktivně věcně legitimována k podání tohoto typu žaloby? Žalovaní namítají, že by žalobu musel podat stát.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec provedla opravu kapličky, která se v té době nacházela na jejím pozemku, avšak nebyla zapsána jako stavba. Nyní kaplička stále není jako stavba zapsána, avšak stojí na pozemku jiného vlastníka. Ten nehodlá kapličku opravit, avšak nic nenamítá, provedla-li by opravu obec. Obec však nemůže investovat do stavby, která neexistuje a kdy není obec ani pozemek. Jakým způsobem lze tuto stavbu legalizovat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jak postupovat v případě, že vlastník pozemku chce bezúplatně převést svůj pozemek do vlastnictví obce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Má obec právo požadovat uznání existence účelové komunikace, která vznikla svévolně se souhlasem majitelů pozemků, na nichž se nachází?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

V rámci probíhající obnovy katastrálního operátu bylo zjištěno, že v roce 2020 došlo k pochybení při prodeji části jednoho obecního pozemku, kdy bylo kupní smlouvou převedeno vlastnictví k větší části pozemku, než která byla zveřejněna v záměru a schválena zastupitelstvem obce (tato část byla přesně vyspecifikována zákresem v katastrální mapě). Na základě schváleného prodeje bylo objednáno vyhotovení geometrického plánu. Jak bylo dodatečně zjištěno, objednávka byla v souladu se zveřejněným záměrem a usnesením zastupitelstva obce, finální verze geometrického plánu však obsahuje chybu spočívající v napojení na vedlejší bod. Předmětem kupní smlouvy byly celkem 2 pozemky, jeden byl prodán v souladu se zákonem o obcích, druhý byl kvůli chybnému geometrickému plánu prodán ve větším než zveřejněném a schváleném rozsahu (cca o 25 m2). Obec má zájem, aby dotčená část zůstala ve vlastnictví obce (je neoplocená, pouze s travním porostem). Jakým způsobem je možné tuto záležitost napravit (vyřešit)?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaké informace musí obsahovat zveřejněný záměr?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Příspěvkové organizaci bude svěřován nový majetek. Jaké náležitosti musí obsahovat změna zřizovací listiny? Odkdy nastane účinnost takové změny?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

V jakém okamžiku účtuje obec o pohledávce a souvztažně výnosu z prodeje jejího pozemku? Je to okamžik podpisu smlouvy s kupujícím, okamžik schválení zastupitelstvem obce, nebo jiný okamžik?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je možné přihlásit k trvalému pobytu občana v objektu, k němuž nemá žádný vlastnický vztah a ani užívací právo či nájemní smlouvu, pouze předloží závěť, ve které je uvedeno, že dědic domu je povinen v domě nechat danou osobu bydlet, přičemž dědic s tímto nesouhlasí?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.