Zákon č. 283/2021 Sb., stavební
zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), obsahuje
k prováděcím právním předpisům přechodné ust. § 332a, které se aplikuje
pouze k prováděcím předpisům dle ust. § 152 nového stavebního zákona, tj.
ve vztahu k požadavkům na výstavbu.
Původní nový stavební zákon žádné
takové přechodné ustanovení neobsahoval. Toto přechodné ustanovení bylo
doplněno novelizací nového stavebního zákona provedenou zákonem č. 152/2023
Sb., kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění zákona č.
195/2022 Sb., a některé další související zákony.
Podle ust. § 332a nového
stavebního zákona přitom platí: „Do doby vydání prováděcích právních
předpisů podle § 152 tohoto zákona, nejpozději však do 1. července 2027, se
postupuje podle prováděcích právních předpisů k provedení § 194 zákona č.
183/2006 Sb., ve znění účinném ke dni předcházejícímu jejich zrušení tímto
zákonem. Části prováděcích právních předpisů podle věty první, které jsou v
rozporu s tímto zákonem, se nepoužijí.“
Do doby vydání vyhlášky o
požadavcích na výstavbu ve smyslu ust. § 152 nového stavebního zákona,
nejpozději však do 1. 7. 2027, bude možné aplikovat dosavadní prováděcí právní
předpisy, tedy např. vyhlášku č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na
využívání území, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 501/2006
Sb.“), vyhlášku č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění
pozdějších předpisů, vyhlášku č. 398/2009 Sb., o obecných technických
požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, vyhlášku č. 104/1997
Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů, nařízení č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné
požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě
Praze (pražské stavební předpisy), ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„pražské stavební předpisy“) atd.
Je vhodné ovšem upozornit na to,
že se nepoužijí ta ustanovení výše uvedených prováděcích právních předpisů,
která jsou v rozporu s novým stavebním zákonem. Příkladmo je možné
odkázat na vymezení definice rodinného domu, která je obsažena v ust. § 2 písm.
a) bod 2. vyhlášky č. 501/2006 Sb. či v ust. § 2 písm. u) bod 2. pražských
stavebních předpisů, přičemž zmíněné definice jsou ovšem rozporné
s vymezením pojmu rodinného domu dle ust. § 13 písm. c) nového stavebního
zákona. V takovém případě by se tedy aplikovala vyhláška č. 501/2006 Sb.
či pražské stavební předpisy, avšak s tím, že by se nepoužila definice
rodinného domu dle vyhlášky č. 501/2006 Sb. či pražských stavebních předpisů a
použila by se definice rodinného domu dle nového stavebního zákona.
V případě ostatních
prováděcích právních předpisů není žádné přechodné ustanovení stanoveno, byť
např. ve vztahu k dokumentacím a projektovým dokumentacím obsahuje nový
stavební zákon ust. § 329, které připouští využití projektových dokumentací dle
zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „starý stavební zákon“), a to jako
součást žádostí podaných do 30. 6. 2027.
Žadatel o povolení záměru po 1.
7. 2024 tedy bude mít ve své podstatě na výběr, zda využije dokumentaci podle
starého stavebního zákona ve smyslu ust. § 329 nového stavebního zákona, nebo
si nechá zpracovat dokumentaci podle nového stavebního zákona s tím, že
nebude-li vydán prováděcí právní předpis k dokumentacím, pak bude muset
taková dokumentace naplnit pouze požadavky vyplývající výslovně z nového
stavebního zákona – zejména z ust. § 158 nového stavebního zákona.