Zobrazuji 3 + 3 dotazy
V obci máme novou čistírnu odpadních vod a splaškovou kanalizaci, na kterou se odmítají připojit někteří vlastníci nemovitostí. Který orgán může rozhodnout o povinnosti vlastníků připojit se na kanalizaci?
Může obec vybírat platbu za připojení vodovodní přípojky k rodinnému domu?
Za účelem podání kvalifikovaných námitek jsme hodlali zmocnit zástupce veřejnosti tak, jak jsme již v minulosti učinili. Nicméně v novém stavebním zákoně jsme nenalezli podmínky pro zmocnění zástupce veřejnosti. Za jakých podmínek bude možné zmocnit zástupce veřejnosti dle nového stavebního zákona?
Institut zástupce veřejnosti je v dosavadním stavebním zákoně (zákoně č. 183/2006 Sb.) upraven v ustanovení § 23. Zástupce veřejnosti je následně oprávněn podávat námitky proti návrhu zásad územního rozvoje (srov. ustanovení § 39 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), proti návrhu územního plánu (srov. ustanovení § 52 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), a to včetně případných aktualizací či změn. I v případě územního opatření o stavební uzávěře je zástupce veřejnosti oprávněn podávat námitky (srov. ustanoven § 98 odst. 3 dosavadního stavebního zákona).
Zástupce veřejnosti umožňuje patřičnému počtu osob, které by standardně nemohly podávat vůči návrhu územního plánu či jeho změně námitky, námitky podat, neboť námitky jsou dle dosavadního stavebního zákona vyhrazeny pouze vlastníkům pozemků a staveb, oprávněnému investorovi a zástupci veřejnosti. Všichni ostatní mohou podávat proti návrhu své připomínky. Dle dosavadní právní úpravy platí, že připomínky musí být vypořádány, zatímco o námitkách musí být rozhodnuto.
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) stanoví, že proti návrhům územně plánovací dokumentace může každý podávat připomínky (viz ustanovení § 97 odst. 1 nového stavebního zákona) s tím, že námitky jsou en bloc vyloučeny (srov. ustanovení § 97 odst. 4 nového stavebního zákona). Z tohoto důvodu již není institut zástupce veřejnosti, jehož primárním smyslem bylo umožnit kvalifikované skupině osob podávat námitky (namísto připomínek, které se „pouze“ vypořádávaly“), novým stavebním zákonem regulován. S námitkami tedy celkově nový stavební zákon nepočítá, tudíž institut zástupce veřejnosti pozbyl svého smyslu a nový stavební zákon s ním již také nepočítá.
Nový stavební zákon samozřejmě nevylučuje, aby větší skupina osob zmocnila konkrétní osobu (fyzickou či právnickou), aby podala jedny připomínky za takovou skupinu. „Síla“ této připomínky přitom bude spočívat zejména v politické rovině, neboť při vypořádání takové připomínky bude pořizovateli, určenému zastupiteli, ale i rozhodujícímu orgánu (např. zastupitelstvu obce) zřejmé, že nejde o názor jednotlivce a jde o podání, které má širší podporu více osob. To pak může mít vliv na posouzení takové připomínky.
Nový stavební zákon
K tomuto dotazu se váže 2 ustanovení právních předpisů.
Musí se zveřejnit v registru smluv "Dohoda o poskytnutí náborového příspěvku" mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem ve výši 80 000 Kč?
Může obec bez předchozího upozornění odstranit zeleň rostoucí z cizího pozemku, když tato zeleň brání provozu na místní komunikaci?
V případě, že zeleň na pozemku sousedícím s místní komunikací brání provozu na této komunikaci, vytváří tak zdroj ohrožení silničního provozu. Silniční správní úřad zjišťuje zdroje ohrožování dálnice, silnice a místní komunikace a zdroje rušení silničního provozu na nich. Zjistí-li zdroj ohrožení v podobě předmětné zeleně, nařídí silniční správní úřad jeho provozovateli nebo vlastníku odstranění zdroje tohoto ohrožení. V případě, že nevyhoví vlastník zdroje ohrožení (v tomto případě tedy vlastník předmětné zeleně) nařízení silničního správního úřadu, rozhodne silniční správní úřad o odstranění zdroje ohrožení, přičemž náklady na odstranění bude hradit vlastník, který předchozímu nařízení nevyhověl.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.