MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Dobřany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 194 434211 439224 355243 728217 493243 100278 699302 249337 702156 808
Daňové příjmy
Daňové příjmy 106 970116 654132 427135 478134 638132 560176 896184 052183 66298 293
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 42 72648 85152 10851 35148 44755 45660 61066 19761 13533 199
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 36 93428 1603 10523 2523 15122 74324 5378 31854 4233 132
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 80417 77336 71533 64631 25632 34216 65643 68138 48122 183

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobřan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 102 015109 191124 499130 612127 217127 449170 581173 314175 05984 018
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 31621 15524 05026 70525 15420 78823 45328 39430 94614 800
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 14817 75517 41119 69216 00823 12926 79136 19932 53412 618
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 31 65735 99642 83844 33643 89551 71160 84765 06365 26331 755
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 2804 4004 4324 9194 9614 9734 9675 0399 2026 186
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2481 3391 1038309381 1995 4245 1565 8395 264
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 28 36528 54534 66434 13036 26025 65049 09933 46331 27513 396

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 42 72648 85152 10851 35148 44755 45660 61066 19761 13533 199
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 1297 2327 7675 0334 48210 33513 26713 2689 6444 265
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 28 11732 10037 53436 74835 26335 67838 69941 45441 33223 812
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 67463830400561 5874 6204 3391 757
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7 4129 4736 7699 5408 3019 3877 0566 8555 8213 367

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 80417 77336 71533 64631 25632 34216 65643 68138 48122 183
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 4048 01310 80015 00420 27717 55010 75714 13810 1286 389
Investiční dotace
Investiční dotace 4009 76025 91618 64310 98014 7925 89929 54328 35315 795

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 36 93428 1603 10523 2523 15122 74324 5378 31854 4233 132
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 36 93427 0742 88523 1822 83116 51022 1658 31854 3833 132
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01 086220703206 2322 3720400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 171 977196 001235 656200 357220 344236 686240 852277 936306 229147 632
Běžné výdaje
Běžné výdaje 115 961117 676127 452129 031121 994137 599145 918161 356172 96091 275
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 56 01678 325108 20471 32698 35099 08794 935116 580133 26956 357

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.