Zobrazuji 3 + 3 dotazy
Jak má obec postupovat při prodeji obecních pozemků, aby dodržela povinnost sjednání ceny v čase a místě obvyklé? Je nutné pokaždé nechávat zpracovat odhad ceny prodávaného pozemku? Pokud ano, kdo platí odhadce - kupující nebo prodávající? A jak je to v případě, že obec pozemky kupuje?
Na zasedání zastupitelstva chyběl jeden člen. Výsledek hlasování byl 6:6. Je rozhodující pro výsledek hlasování hlas starosty?
V obci jsou majitelé nemovitostí, kteří soustavně zanedbávají sečení zahrad a pozemků. Je možné, aby obec na těchto pozemcích vysokou trávu sama posekala a pak požadovala po vlastníkovi náhradu?
Obec může obecně závaznou vyhláškou ukládat povinnosti k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.
Takto je možné například uložit obecnou povinnost kosit travní porost v určitých časových intervalech.
V případě zanedbaného travního porostu a jiné vegetace je dále možné uplatnit zvláštní skutkovou podstatu přestupku podle zákona o rostlinolékařské péči. Podle ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) tohoto zákona vlastník pozemku nebo objektu nebo osoba, která je užívá z jiného právního důvodu, je povinen zjišťovat a omezovat výskyt a šíření škodlivých organismů včetně plevelů tak, aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat. Porušení této povinnosti je přestupkem dle ustanovení § 79b odst. 1 písm. a) zákona o rostlinolékařské péči, za jehož spáchání lze fyzické osobě uložit pokutu do výše 30 000 Kč, právnické nebo podnikající fyzické osobě lze uložit pokutu až do výše 2 000 000 Kč dle ustanovení § 79f odst. 1 písm. a) tohoto zákona. Pokuty ukládá obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Vedle výše uvedeného veřejnoprávního postupu v případě neudržovaných a zarostlých pozemků je možný taktéž soukromoprávní postup podle občanského zákoníku. Soukromoprávní obrana spočívá na rozdíl od veřejnoprávní, která má především donucovací a sankční povahu, na principu náhrady škody a majetkového vyrovnání mezi dvěma subjekty, z nichž jeden neoprávněně narušil majetková práva druhého.
Na základě článku 11 Listiny základních práv a svobod platí, že vlastnictví zavazuje, tj. nesmí být zneužito na újmu práv druhých nebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy a jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.
Občanský zákoník tuto zásadu dále rozvádí v ustanovení § 2900 a následující, které zakotvuje tzv. obecnou prevenční povinnost, podle níž je každý povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného, přičemž dle ustanovení § 2910 téhož zákona škůdce, který vlastním zaviněním poruší povinnost stanovenou zákonem a zasáhne tak do absolutního práva poškozeného, nahradí poškozenému, co tím způsobil.
V rámci soukromoprávní odpovědnosti je taktéž možné využít specifického institutu tzv. sousedských práv podle ustanovení § 1012 a 1013, která vlastníkům sousedících, resp. blízkých pozemků stanovují určité reciproční povinnosti. Smyslem těchto povinností by pak mělo být pokojné a nerušené užívání pozemku, aniž by do něj bylo neoprávněně zasahováno, např. hlukem, prachem, event. v tomto případě i např. šířením plevele. Opět se vychází z principu, že vlastnictví zavazuje.
Souhrnně lze konstatovat, že obec může postupovat podle první části této odpovědi - přestupky. Soukromoprávní cestu může obec využít jen tehdy, kdyby sama byla vlastníkem okolních pozemků a stav na sousedních pozemcích by jí působil újmu.
Bude-li však obec postupovat s cílem uložit vlastníkovi sankci, pak v takovém případě musí být dána společenská škodlivost vlastníkova chování, spočívající v porušení nebo i jen ohrožení společenského zájmu – pro tyto účely bude muset správní orgán vymezit hranici mezi jednáním protiprávním a jednáním natolik bagatelním (či zcela neškodným), které není nutno trestat, jakkoliv by byly naplněny formální znaky skutkové podstaty přestupku.
Zmiňovaná varianta s posekáním vysoké trávy na cizím pozemku bez souhlasu vlastníka a následné naúčtování nákladů vlastníkovi pozemku v právních předpisech oporu nemá.
K tomuto dotazu se váže 8 ustanovení právních předpisů.
Jak má být vykládán pojem přístřešek? V právním řádu tento pojem vymezen není, přitom dle nové úpravy stavebního zákona bude mít docela velký význam.
Přístřešek je stavbou, která však nenaplňuje znaky budovy, tedy nemusí být převážně uzavřená obvodovými stěnami a stropní konstrukcí. Ze znění pojmu je však zřejmé, že přístřešek má plnit funkci „zastřešení“, tedy se jedná o zastřešenou konstrukci a je jen na návrhu, zda tato konstrukce bude obsahovat i obvodové stěny, a to jakéhokoliv rozsahu, tedy může být i bez obvodových stěn, poloodkrytý, avšak se stropní konstrukcí.
Tento závěr lze opřít o úvahu vyplývající z metodického pokynu Ministerstva pro místní rozvoj, v němž je kladen důraz na zastřešení tohoto přístřešku, včetně dimenzování zastřešení na zatížení sněhem a případné zajištění odolnosti proti větru.
Metodický pokyn je dostupný zde: https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/pravo-a-legislativa/novy-stavebni-zakon/metodiky/pergola-a-pristresek-podle-zakona-c-283-2021-sb
Nový stavební zákon
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.