ID 4502

Je přípustné, aby obec za současné právní úpravy likvidovala biologický odpad z údržby veřejné zeleně, konkrétně suché větve, pálením?

V souladu s novelou zákona o ochraně ovzduší, platnou od 1. března 2025, je nezbytné rozlišovat jednotlivé případy nakládání s biologickým materiálem na základě jejich účelu.

Pokud je primárním účelem činnosti likvidace biologického odpadu (jako jsou čerstvé větve, shrabané listí či posečená tráva), aplikuje se na tuto situaci zákonný zákaz. Materiál je v takovém případě klasifikován jako odpad a musí s ním být nakládáno v souladu se zákonem o odpadech.

V případě pálení suchých větví a dřevní hmoty dovezené občany obce po úpravě stromů ze soukromých zahrad je rozhodujícím faktorem účel tohoto jednání:

  1. Je-li primárním účelem likvidace tohoto materiálu, pak se dle aktuálních výkladů právní úpravy jedná o činnost zakázanou, a to bez ohledu na skutečnost, že jde o suché větve.
  2. Naproti tomu, pokud by byla táž dřevní hmota využita primárně k rekreačnímu účelu (např. opékání potravin), zůstává takové jednání v souladu s právními předpisy přípustné.

S ohledem na uvedené lze konstatovat, že obec není oprávněna provádět pálení suchých větví a dřevní hmoty, pokud je cílem tohoto jednání jejich likvidace. V takovém případě je nezbytné s materiálem nakládat jako s odpadem.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 4 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík