V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Zahrádky Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 5415 4588 8756 0516 1596 0856 22210 7888 7008 307
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2463 5923 9234 3894 7354 3384 7305 5516 1116 090
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6285636556837848031 0352 0929401 157
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 008354402047
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6671 3034 2886256369444543 1461 6451 054

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Zahrádek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 1643 5593 8894 3444 6004 3154 6875 4365 8496 038
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6368259201 0561 1661 0888799731 1281 208
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6597677897798717029901 1281 4551 290
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3071 4041 5991 9161 9621 9252 2152 5642 6222 589
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 368367367376371369366380380667
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 39364346616259219228226
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1551591711701681711771723757

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6285636556837848031 0352 0929401 157
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5195024834727277938081 854697810
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 494681844710227234240254
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0132917000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 591621099004392

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6671 3034 2886256369444543 1461 6451 054
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 224932113704086744543481 095135
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4431 2104 07725522827002 798550919

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 008354402047
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00889402047
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 4345 8586 2738 1024 2734 3485 8787 3679 0055 243
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 3383 3793 2414 8453 8303 7763 7754 3284 3834 085
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0962 4783 0323 2574435722 1033 0394 6231 158

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.