V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vrbová Lhota Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 5867 6588 93010 1339 73927 69019 49415 82715 97217 156
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2625 9837 0337 9278 4958 0119 58810 46412 23013 487
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0541 2421 1151 0271 0874 4731 3792 0772 9603 436
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0490142132400760
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 2703857821 16613514 8838 5273 286706232

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vrbové Lhoty v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2625 9836 7787 7228 2847 8098 75910 08811 83712 886
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2161 4011 6451 9332 1532 0451 6941 9072 3452 654
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9791 2491 4051 4251 6121 3151 9042 1902 9962 812
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2542 4742 8763 5023 6283 6044 2574 9765 3815 625
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4705115045105214705236036261 099
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17161615171416341410430
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3263323313373533603657079266

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0541 2421 1151 0271 0874 4731 3792 0772 9603 436
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8446507737527259098331 6331 4081 815
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 210205210186237219215215207221
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 0386132891253 3443302291 3441 400

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 2703857821 16613514 8838 5273 286706232
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9122307821 1661351 455500970166232
Investiční dotace
Investiční dotace 8 35815500013 4288 0282 3165400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0490142132400760
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04900129700150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00014202700610

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 7755 2506 9309 8946 27329 14525 44216 59713 89414 471
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3394 8935 4236 2465 6395 4876 1339 97912 82311 042
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 4363571 5073 64863423 65819 3096 6181 0713 429

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.