V databázi máme 3 444 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Vizovice Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 94 49093 660109 347113 280126 121124 716127 701167 496191 680177 801
Daňové příjmy
Daňové příjmy 61 74265 25571 46779 79186 45482 85289 368105 856119 892117 629
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4759 23113 53211 07910 2029 60310 91821 06918 96325 813
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3681 5752 0661 2098920601 36601 051
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 90517 59922 28221 20129 37532 05427 41639 20652 82633 308

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vizovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 60 39564 33670 00678 27185 06181 46888 174104 540117 661115 305
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 27314 64016 51819 28821 76920 65416 82618 97722 37524 238
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 82513 39513 72013 74415 71412 85318 46521 42528 13425 112
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 22 60624 54727 81333 77935 37435 23141 29148 65550 65650 396
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 4813 3033 2383 3313 2573 3233 3193 5723 4346 115
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 8863 8123 7923 7863 6002 9003 3537 6718 1968 037
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 3234 6404 9254 3445 3466 5074 9214 2414 8661 407

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4759 23113 53211 07910 2029 60310 91821 06918 96325 813
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7583 4903 1974 1374 0573 2753 9494 3187 7437 624
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4773 6683 6733 9394 1064 1574 5925 7176 1976 441
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 91217205348216921 5751 785
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 2312 0616 6452 9831 9872 1232 35610 3423 4489 963

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 90517 59922 28221 20129 37532 05427 41639 20652 82633 308
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 17 44517 59920 12121 20124 27031 21526 41627 19231 14926 106
Investiční dotace
Investiční dotace 5 4604 2582 16105 1058401 00012 01321 6767 201

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3681 5752 0661 2098920601 36601 051
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 3681 5751 5664098920601 3660885
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0050080000000166

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 88 72283 184109 364113 121128 746106 690111 452168 229169 862201 646
Běžné výdaje
Běžné výdaje 67 93773 02485 18594 94195 455101 261101 000111 826123 288128 863
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 78610 16024 17918 18033 2915 42810 45256 40346 57472 783

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.