V databázi máme 3 444 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Veselí nad Moravou Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 209 513228 519240 484262 201273 423302 788298 562407 210425 800416 537
Daňové příjmy
Daňové příjmy 154 218159 826176 132177 371188 561172 308188 177221 922250 058266 853
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 17 67222 42121 18024 49326 52128 81131 23047 09149 55344 484
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 5352 9331 8665 8392 44111 82214 14686 10955 36049 534
Přijaté transfery
Přijaté transfery 32 08843 34041 30554 49855 90089 84665 00952 08870 83055 665

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Veselí nad Moravou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 136 205148 746162 883175 226183 849170 144185 029216 458244 970252 119
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 30 44033 23435 42739 45844 08640 75333 05236 79743 30746 552
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 26 18729 37929 74228 66732 43725 89136 91042 19655 27149 018
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 50 37753 86560 33870 59273 03371 07482 55995 90399 53098 413
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 85910 49810 05811 1148 95910 9019 7649 54110 48832 181
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5 9956 2906 1796 7085 8605 5385 89313 40814 71716 648
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 34715 48121 13818 68719 47415 98716 85218 61421 6569 307

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 17 67222 42121 18024 49326 52128 81131 23047 09149 55344 484
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 1543 4804 5275 5943 0102 0817 45718 61614 7327 751
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11 37512 97213 28114 96413 59413 16815 16616 17718 27221 711
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2151771671717806573762 5096 8895 852
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 9285 7923 2053 7659 13812 9058 2319 7909 6599 170

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 32 08843 34041 30554 49855 90089 84665 00952 08870 83055 665
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 30 84230 33034 28134 74549 61157 36658 92448 02262 65646 646
Investiční dotace
Investiční dotace 3 04713 0107 02419 7536 28832 4806 0854 0668 1739 019

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 5352 9331 8665 8392 44111 82214 14686 10955 36049 534
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 1102 9331 8664 9641 5159 72512 04482 57854 16148 214
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 425008759262 0972 1023 5301 1981 320

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 201 106205 921277 065245 133250 175275 563389 221426 425422 972355 815
Běžné výdaje
Běžné výdaje 152 451151 552156 465161 560176 059167 476194 699220 575241 834259 032
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 48 65454 368120 60083 57374 116108 086194 522205 850181 13796 783

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.