MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Vémyslice Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 37312 49417 83119 39329 58524 17218 42922 41225 87916 207
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 31210 18511 55612 51311 75413 10115 46717 67818 47114 252
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9301 0801 0594 7091 1541 6131 0631 6921 6471 208
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3850161581157219113128
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0941 1785 2002 17016 6199 3421 8262 8515 629719

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vémyslic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 26110 16811 51312 49511 72513 09515 45617 65118 31914 227
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0702 3702 7593 1212 9352 4372 8203 4063 6512 859
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0262 0872 0882 4001 9442 8183 3404 4883 9733 256
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7174 2295 1325 4035 3336 3017 5768 0697 9785 960
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0691 0821 1111 1191 0871 0871 1181 0941 9561 471
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 232223213039480479469428
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 357379401430396413122115293253

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9301 0801 0594 7091 1541 6131 0631 6921 6471 208
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 435582489602618530394687666570
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 372362364369367389505500461348
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1100000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1231362063 737169695164505520290

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0941 1785 2002 17016 6199 3421 8262 8515 629719
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0941 1783 6931 1701 7269 2481 5761 8403 769719
Investiční dotace
Investiční dotace 001 5071 00014 893942501 0111 8600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3850161581157219113128
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3850161235372118458
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000035620738720

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 23312 36819 00015 86633 02021 47715 91817 47423 31727 775
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 7809 50912 51210 78510 32318 33311 98013 02916 74610 170
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4532 8596 4885 08222 6973 1443 9394 4456 57217 605

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.