MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Uhlířské Janovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 66 45270 15482 22582 93777 29586 96192 542107 210109 58987 206
Daňové příjmy
Daňové příjmy 44 04849 04753 18058 89054 76460 88569 48078 99780 79566 237
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 6539 1139 5369 3029 89214 47213 54116 31116 73313 824
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 560426 4903 3652 4452 0083002753 580398
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 19111 95213 01911 38110 1949 5979 22211 6268 4816 748

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Uhlířských Janovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 33146 76551 57155 92052 43958 37166 96376 67177 90261 475
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 74610 96512 84314 60913 68311 22812 61315 10316 27012 634
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 0819 3859 46310 9528 83712 67114 61519 53217 37014 145
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 64419 01423 25224 64924 24628 33633 20135 12934 86825 903
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7502 8522 8342 9072 6932 7092 7842 8734 9613 711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9431 1015715454665503 2083 5143 6694 338
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 1683 4482 6082 2592 5132 877543519763744

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 6539 1139 5369 3029 89214 47213 54116 31116 73313 824
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 7613 7194 0223 3044 0008 8345 5305 3145 8916 207
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 4904 5474 6224 7034 9204 9635 4506 0526 3024 714
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 292623662357451 8264 0433 0571 630
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 3738218696346156317359021 4831 273

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 19111 95213 01911 38110 1949 5979 22211 6268 4816 748
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 52811 9529 4738 88110 0637 8326 45810 6065 6076 452
Investiční dotace
Investiční dotace 6 70503 5462 5001311 7652 7641 0212 874296

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 560426 4903 3652 4452 0083002753 580398
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 560426 4903 2652 4452 008532753 580398
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00010000247000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 64 35756 45386 89069 54364 16995 272103 043110 83576 56962 629
Běžné výdaje
Běžné výdaje 37 48442 64947 00148 49250 73653 88953 58266 93762 14652 665
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 87313 80339 88821 05113 43241 38249 46143 89814 4239 965

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.