V databázi máme 3 455 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Troubky-Zdislavice Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 4987 1537 6329 22910 58610 85310 93810 06311 93712 849
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7906 2646 8467 1837 5347 2127 5768 5229 52710 259
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3163782662862395514407441 0651 002
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02379300000200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3924885138302 8143 0902 9237971 3251 589

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Troubek-Zdislavic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7506 2306 8077 1417 4977 1717 4778 4469 39110 136
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1311 3721 4211 5361 6971 6121 2621 4241 6851 795
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0831 2161 2641 1661 3091 0681 4651 6932 2321 969
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0762 1802 5602 8782 9482 9153 2823 8444 0183 954
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1611 1611 2261 2251 2301 2331 2291 2331 2012 106
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 88929195947576196225
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2122092452402192682322465788

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3163782662862395514407441 0651 002
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 35175364033823664127142
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7978100119148128317597599602
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5451474722100136
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 148748479563398782339122

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3924885138302 8143 0902 9237971 3251 589
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8304885136431 3511 6412 1324771 325265
Investiční dotace
Investiční dotace 4 980001871 4631 44979132001 324

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02379300000200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 023700000200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 6354 3727 2146 6908 35820 51410 88510 71312 68211 747
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 1494 0354 4284 7676 4306 6508 8888 33911 4789 009
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 4863362 7861 9231 92813 8641 9972 3741 2042 738

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.