V databázi máme 3 422 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Trojanovice Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 38 49139 90247 83443 95858 17452 70365 30973 96178 861100 637
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 86931 64435 55138 24543 83841 42246 75254 46661 59762 570
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 2284 2963 3413 0773 5394 9486 3856 6206 8669 256
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1469171 7725820492241553110
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2483 0467 1692 57810 7786 28411 94812 72110 08728 811

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Trojanovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 86931 40435 04738 24542 78840 23645 86353 33160 34560 995
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 3258 0668 4559 29310 78010 1828 3679 57311 55612 333
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 9936 9527 1777 0688 3046 7719 70411 37315 30613 440
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 87912 73014 54417 38518 68418 56721 70125 81327 51627 002
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7391 6231 7581 7581 7491 6801 8141 8081 7793 118
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4745665425469797381 6223 2142 8263 707
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4591 4682 5712 1942 2942 2992 6561 5501 3621 395

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 2284 2963 3413 0773 5394 9486 3856 6206 8669 256
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1482 6152 0862 0702 1472 5163 3913 2292 6303 774
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6679661 0197481 3101 5021 8331 8621 8911 975
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 117327127115215876341 8212 686
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 296388110144628731 154894524821

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2483 0467 1692 57810 7786 28411 94812 72110 08728 811
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0931 3141 1419552 4204 3581 6894 1102 2673 632
Investiční dotace
Investiční dotace 4 1551 7326 0281 6238 3581 92710 2588 6117 82025 179

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1469171 7725820492241553110
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 709171 3715820492241553110
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 7604010000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 62532 41751 04357 11756 31541 26063 98066 06357 01190 102
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 43019 79321 84526 71526 08629 05430 69736 44335 16739 492
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 16 19512 62529 19830 40230 22912 20633 28329 62021 84350 611

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.