V databázi máme 3 474 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šumná Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 15313 55215 60118 80027 76418 05517 38319 06122 59125 159
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 0199 56410 05711 33212 80611 78513 35015 40517 51518 576
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7561 0621 1031 0521 3781 1161 1411 3181 3911 663
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 211331 40806136050
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3772 9244 3085 00813 5805 1472 8792 3313 6854 870

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šumné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8469 4019 88411 14812 39311 58013 17915 26117 34817 672
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8612 0062 2762 7323 1042 9232 4622 8393 3793 657
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7481 9541 9872 0552 3771 9312 8423 3474 4153 947
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2593 5834 0305 0445 3505 2946 3507 5957 9487 920
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6366776656907026906996547301 134
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 042851593275493361382716759816
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 300330332352367381445110118198

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 7561 0621 1031 0521 3781 1161 1411 3181 3911 663
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 455546489523767406419446474641
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 459440432430448498500520489492
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3111121111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 8397518097162211222351427528

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3772 9244 3085 00813 5805 1472 8792 3313 6854 870
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 3772 7243 6222 2506 3352 6122 7792 0143 5852 238
Investiční dotace
Investiční dotace 02006872 7597 2452 5351003171002 632

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 211331 40806136050
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 211331 4080613600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000050

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 86515 86017 02621 46525 25813 20513 39113 37716 81425 204
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 11213 40711 5269 14213 9619 39710 66911 21913 42214 255
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7532 4545 50012 32311 2973 8082 7222 1583 39110 949

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.