V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Srch Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 21719 91329 84931 84535 23527 80527 11633 36036 11440 701
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 40117 29119 02223 10223 61122 16824 71130 01132 90334 419
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0731 0788948991 6199501 3261 4212 5682 767
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 147297 184862363625867169
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7298162 7497 7599 7684 6851 0731 6705763 346

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Srchu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 25517 21118 95521 52423 55422 10324 68229 01632 82134 185
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 2214 2804 6635 4296 2295 8194 8145 5386 5707 178
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4603 9164 0934 0834 7393 8385 5376 5448 6357 815
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8367 1388 28710 03710 66610 52612 38014 84715 54215 669
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7698338359179149088899589251 683
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 727761665861809019171 477
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8959691 016992948952983228232363

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0731 0788948991 6199501 3261 4212 5682 767
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 542487541324266337276315391646
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 152141139189197141177246280272
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12111101876857
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3774492123851 1564708738601 022992

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7298162 7497 7599 7684 6851 0731 6705763 346
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7296125561 6926753 8431 0731 6704011 049
Investiční dotace
Investiční dotace 02032 1936 0669 094842001752 298

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 147297 184862363625867169
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 147297 184862363625867169
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 69418 48426 02831 45030 07830 36019 65027 09632 86130 767
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 17810 58115 04316 00516 65620 69917 58823 55326 97224 869
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 5167 90310 98515 44613 4219 6622 0623 5425 8895 897

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.