V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Slavonice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 67 74662 17077 30376 78768 82371 78892 43875 82583 89184 838
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 55234 32238 43044 65345 32840 73846 54649 41753 56256 106
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 17614 91614 33913 64913 25016 13521 86515 43420 46717 136
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2811 05216 2273 67110357881 1841 192694
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 73611 8798 30614 81310 23414 55823 9409 7898 67010 902

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slavonic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 05632 38936 84440 60343 54639 93745 78847 15952 16853 550
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 3307 0918 3569 71010 4059 6987 8888 69610 09410 846
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 3617 1637 2846 7677 9346 3829 06710 23413 25611 794
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 65413 13014 77317 40517 86717 51120 28423 27723 88823 674
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5002 4272 5592 4532 4492 2902 7372 5812 5504 218
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4827806875285124205281 9812 0332 507
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7311 8003 1853 7424 3793 6355 284389346511

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 17614 91614 33913 64913 25016 13521 86515 43420 46717 136
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 6194 9774 7594 0613 7423 6093 9934 0434 4874 717
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 0689 0388 7098 8018 79711 57616 25210 1219 1699 391
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 288107292581872918919302 2461 807
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2027945797285236587283404 5651 220

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 73611 8798 30614 81310 23414 55823 9409 7898 67010 902
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 0186 5158 0679 8459 8458 58010 4007 8028 6706 535
Investiční dotace
Investiční dotace 18 1205 3642394 9683905 97813 5401 98704 368

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2811 05216 2273 67110357881 1841 192694
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2301 05216 2273 67110357881 1841 192694
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 51000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 65 33449 95052 78865 68965 31388 98778 68270 69965 96579 537
Běžné výdaje
Běžné výdaje 39 33444 32844 24951 29255 24961 92857 47865 68759 13972 037
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 0005 6228 54014 39710 06427 05921 2055 0126 8267 500

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.