V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Slavkov u Brna Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 139 816157 221184 067199 353269 070223 016227 709283 341335 773300 761
Daňové příjmy
Daňové příjmy 83 78992 420106 938115 611127 142124 523146 157180 013209 965201 046
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 08711 04114 16620 52617 22315 32528 33160 26273 90658 798
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3585372 0932 7371 4054 2511 236945428233
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 58153 22460 87060 479123 30078 91651 98442 12251 47440 684

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Slavkova u Brna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 81 98690 265104 379113 570126 103119 429140 820169 921192 961189 423
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 18521 05121 90326 57430 20429 27224 45927 67933 11235 662
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 15 96618 36418 94018 93421 86718 22626 80231 23841 70337 138
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 30 49133 63039 44246 54149 21649 90659 89170 92675 01174 543
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 7554 9024 7644 7754 8905 04811 67611 95912 01421 294
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 2765 9076 5045 3275 0754 4104 94410 20910 31010 575
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 3146 41112 82611 41914 85012 56713 04817 91120 81110 212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 08711 04114 16620 52617 22315 32528 33160 26273 90658 798
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 4777 0956 1466 3363 2752 1882 0842 4723 1344 341
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 00000317 26618 82121 73324 247
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12995131295512 7391 962
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 5983 9378 01114 18613 93413 1228 97238 41846 29928 248

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 58153 22460 87060 479123 30078 91651 98442 12251 47440 684
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 40 06631 92234 86639 64745 49447 36946 04041 36751 47439 582
Investiční dotace
Investiční dotace 3 51521 30126 00420 83277 80631 5475 94475401 101

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3585372 0932 7371 4054 2511 236945428233
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3585372 0932 3271 4053 7511 161945428133
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00041005007500100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 119 643121 960194 393219 533207 597181 512245 855237 569281 602331 146
Běžné výdaje
Běžné výdaje 102 57890 900114 886124 718135 600131 681141 199166 478214 168196 278
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 17 06531 06079 50694 81571 99749 831104 65671 09167 435134 868

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.