V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Skřivany Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 90320 83120 53719 93625 77132 78822 77126 58833 23335 435
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 66215 42414 53315 67817 40717 51218 72022 48625 69926 448
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8062 1682 4312 7085 6792 1552 5572 5702 6313 327
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 2601 1127350226700129067
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1752 1272 8391 5502 45913 0511 4931 4034 9035 594

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Skřivan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 18914 75714 17915 44317 25016 41318 44222 23025 62426 395
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2024 8703 5824 0374 8084 6103 8114 4575 2775 671
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5682 9682 9972 9143 3872 7594 0474 9136 6485 918
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9095 4336 0827 1737 6227 5669 04411 13111 94811 878
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0369899899451 0451 0221 0601 0871 0982 006
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 27242526283329474476652
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 447473504348361423450168177271

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8062 1682 4312 7085 6792 1552 5572 5702 6313 327
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9858081 1361 294932638465374746645
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2051 1591 1021 1251 1511 1161 1991 2731 2631 329
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4660585956567877147399
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5701421342293 539346816846475954

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1752 1272 8391 5502 45913 0511 4931 4034 9035 594
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1756332 8391 5502 4592 5321 4931 4031 2891 594
Investiční dotace
Investiční dotace 01 49400010 519003 6154 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 2601 1127350226700129067
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 2601 1127350226700129067
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 47718 79617 15828 38133 67916 59835 64127 71229 12239 107
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 81711 26111 80710 80411 91711 59014 11614 72015 48619 819
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6607 5355 35117 57721 7625 00821 52512 99213 63619 288

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.