MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šenov u Nového Jičína Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 38 03641 12149 25553 67049 17061 58655 60361 91270 69645 504
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 96332 61836 53639 24535 90441 37644 69249 95255 49735 012
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9445 8785 6675 3145 7815 6956 8067 8829 8694 716
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 187141 4022 876978 4351 92801745 506
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1121 9125 6496 2357 3886 0792 1784 0785 155271

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šenova u Nového Jičína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 23131 85235 72537 84435 08940 52143 37848 97254 12233 445
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 7288 4169 67310 88010 3808 0118 75810 31411 1075 382
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 5855 5835 4896 1895 0527 1458 35411 0999 7403 776
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 23411 33613 50213 93513 85015 98718 96319 96919 5699 503
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 5815 3275 9035 6454 5417 9365 8676 19211 81013 306
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11593114137891081 1351 0911 4621 182
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9881 0961 0451 0591 1771 333300305434296

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9445 8785 6675 3145 7815 6956 8067 8829 8694 716
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1621 4631 4681 4211 4021 5671 6412 1432 9041 683
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4402 6732 8732 7592 6632 6522 4832 7203 9242 263
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1791541422518209541 04072551
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1631 5881 1841 1321 1971 4561 7281 9792 316719

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1121 9125 6496 2357 3886 0792 1784 0785 155271
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5021 2691 5361 9723 2202 1217202 035582271
Investiční dotace
Investiční dotace 11 3046434 1144 2644 1683 9591 4572 0424 5730

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 187141 4022 876978 4351 92801745 506
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1871417159978 4351 92801745 506
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 2322 817000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 67837 86865 42146 82947 65544 27885 55483 78382 28626 901
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 77024 08026 92328 71129 36427 64932 89838 08139 20520 822
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 90713 78738 49818 11818 29116 62952 65645 70243 0826 079

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.