V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šenov u Nového Jičína Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 38 41438 03641 12149 25553 67049 17061 58655 60361 91270 696
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 60630 96332 61836 53639 24535 90441 37644 69249 95255 497
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4254 9445 8785 6675 3145 7815 6956 8067 8829 869
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0187141 4022 876978 4351 9280174
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3832 1121 9125 6496 2357 3886 0792 1784 0785 155

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šenova u Nového Jičína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 95230 23131 85235 72537 84435 08940 52143 37848 97254 122
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 1557 7288 4169 67310 88010 3808 0118 75810 31411 107
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 8735 5855 5835 4896 1895 0527 1458 35411 0999 740
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 63410 23411 33613 50213 93513 85015 98718 96319 96919 569
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 2505 5815 3275 9035 6454 5417 9365 8676 19211 810
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9711593114137891081 1351 0911 462
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9429881 0961 0451 0591 1771 333300305434

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4254 9445 8785 6675 3145 7815 6956 8067 8829 869
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3251 1621 4631 4681 4211 4021 5671 6412 1432 904
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4942 4402 6732 8732 7592 6632 6522 4832 7203 924
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2421791541422518209541 040725
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3631 1631 5881 1841 1321 1971 4561 7281 9792 316

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3832 1121 9125 6496 2357 3886 0792 1784 0785 155
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3245021 2691 5361 9723 2202 1217202 035582
Investiční dotace
Investiční dotace 2 21311 3046434 1144 2644 1683 9591 4572 0424 573

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0187141 4022 876978 4351 9280174
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01871417159978 4351 9280174
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 2322 81700000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 42029 67837 86865 42146 82947 65544 27885 55483 78382 286
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 90822 77024 08026 92328 71129 36427 64932 89838 08139 205
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 5126 90713 78738 49818 11818 29116 62952 65645 70243 082

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.