V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Salaš Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 9475 9396 9838 32810 5318 3979 4259 44910 73212 356
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5255 0095 5195 9816 4636 1617 0418 1269 2349 338
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5925634712973 4374224685106211 183
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4184221 5005621660463441 321
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4113639715505751 7931 257350833513

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Salaše v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5215 0045 5155 9796 4626 1427 0168 1149 2219 322
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0551 2161 3501 4921 6761 5851 3531 5411 8251 978
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0169871 2031 1411 3011 0631 5811 8362 4232 175
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9502 2662 4392 8132 9292 9153 5314 1704 3614 363
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 242234235252237236203218204366
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9231415183226285346345
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 250277274265300311322646294

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5925634712973 4374224685106211 183
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 292273388210349255155167247274
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 584443368678177221225255
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 500005665105
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 23824640513 00284129116144549

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4113639715505751 7931 257350833513
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 411363221219153631212165179513
Investiční dotace
Investiční dotace 007503314221 1621 0451866550

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4184221 5005621660463441 321
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 218422056210463441 321
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 200001 50000660000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 4629 6235 60115 78014 3177 3516 4326 0599 0579 169
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3904 1804 1443 8776 9615 1205 3005 5896 6857 382
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 0735 4441 45711 9037 3572 2321 1324702 3721 787

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.