V databázi máme 3 455 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ráječko Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 17618 22319 81322 41524 26926 37227 23027 60540 37530 820
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 92714 22515 87918 03819 92618 58320 87824 10726 77726 955
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2099598639771 0267611 9421 4071 0701 822
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7032802 004731 450560138500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9702 7123 0711 3973 2445 5784 3532 09012 3901 543

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ráječka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 91914 05615 58617 66119 44018 38820 51923 86126 55326 859
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2653 4543 9324 6685 2714 9794 0914 6485 4625 845
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8823 2603 3863 3313 9013 1834 5945 3546 9456 147
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 3905 9756 8608 1938 7798 72810 27112 15512 51512 342
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6636666776987036997007177271 349
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 57505457685956716711753
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 662650677713718740807271193424

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2099598639771 0267611 9421 4071 0701 822
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9205475656497014331 673968333339
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1528535161626132017
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 961089799000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1782761961943093112434277171 466

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9702 7123 0711 3973 2445 5784 3532 09012 3901 543
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6701 7122 4711 0632 3272 4001 6706461 7431 043
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3009 4246003349173 1782 6831 44410 647500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7032802 004731 450560138500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7028012731 45056000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 030001 9920000138500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 69415 99718 67322 00521 78927 82426 30727 98131 22952 945
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 24412 48014 28117 19418 12116 87420 38523 87019 80521 513
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 4503 5174 3924 8113 66810 9505 9224 11111 42431 432

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.