V databázi máme 3 427 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radětice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 5187 3457 4039 32919 5696 5997 7588 5009 21111 119
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7473 9434 0354 2484 4304 2274 5555 5456 4776 885
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3412 1131 7771 4311 1081 3722 7472 6832 3573 974
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1001 0232 42304955012
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4211 2895671 22714 031505451273376258

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radětic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 6493 7963 8894 1084 3414 1674 5245 3416 1926 643
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1079729489701 0741 0168299521 1771 266
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6587627657318219429521 1231 5491 378
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3091 3961 5521 8001 8491 8402 1302 5472 7812 766
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5416005765715642885605715371 051
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2315241573619101108123
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 11512521274634474060

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3412 1131 7771 4311 1081 3722 7472 6832 3573 974
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1481 9441 5579396518362 2181 9951 7923 352
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 167166207425452507476627565607
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 223163110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 401244285361015

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4211 2895671 22714 031505451273376258
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 421570567567234505451273292258
Investiční dotace
Investiční dotace 0719066013 797000840

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1001 0232 42304955012
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1001 0232 423005012
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000004950000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 30710 5725 0149 60022 6865 8505 7215 6437 7889 484
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 0563 4464 8575 3823 0994 1785 5715 4386 4878 505
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2517 1251584 21819 5881 6711502061 301979

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.