V databázi máme 3 420 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Prosetín Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 3197 2548 5079 8398 76310 0459 43310 21122 12411 101
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9265 4295 8376 3937 0266 4697 0738 3389 6299 409
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9511 0539729709026917416509681 486
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 428716601 02811851434243443718
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0137011 0381 4497162 3711 27878911 090188

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Prosetína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8025 2205 6876 2366 7076 3126 8838 1209 0339 159
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0981 3091 3951 7001 7291 8091 3121 4841 7661 900
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0231 1701 2111 1731 3361 0841 5271 7652 3422 081
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0922 1462 4532 7293 0072 8123 4164 0094 2144 177
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 374377399410404381395434424692
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 16131610998206226218
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1982052122152222172252226090

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9511 0539729709026917416509681 486
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 499748496513491454531543510445
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 30123645931826919320598309477
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3423344562274
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1486516136138411486290

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0137011 0381 4497162 3711 27878911 090188
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0137011 0381 4497161 352413334946188
Investiční dotace
Investiční dotace 000001 01886545510 1440

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 428716601 02811851434243443718
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 418516501 02811851434243443718
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1020100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 3988 0125 9347 6045 9797 4348 2229 48921 8716 525
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3795 1004 8137 5105 7186 0345 5355 9437 2636 500
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 202 9111 121942611 3992 6883 54614 60825

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.