V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Podomí Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 48 1407 0977 8829 01112 8999 89814 21516 67718 88315 995
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5946 1966 8887 8978 7628 2299 24710 83112 54412 775
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2952305606347418288981 2629911 321
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 517645643205900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40 7346073794753 3928384 0694 5255 3491 899

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Podomí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4125 8826 6727 7808 6218 0919 11010 68712 36312 752
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3901 3871 7012 0362 3422 1931 8182 0862 4952 780
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2451 4231 4831 5271 7851 4482 0982 4653 2893 035
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3442 6063 0043 7494 0173 9704 6915 5945 9176 078
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 168177173175176176173177174308
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 29302730202421276403415
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2352592832632812803098884136

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2952305606347418288981 2629911 321
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2031435496572617653680707817
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10572374359525112083110
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000011122
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1711268894110158193461199392

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40 7346073794753 3928384 0694 5255 3491 899
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8324073794752 3278383291 1231 093794
Investiční dotace
Investiční dotace 39 902200001 06503 7403 4034 2561 105

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 517645643205900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 517641643005900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00400020000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 56 3388 7446 2346 17710 0819 80613 74610 85018 90312 077
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6275 7645 9475 4477 8327 0497 1328 20912 4349 798
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 50 7112 9802877302 2502 7586 6142 6416 4692 279

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.