Obecní finance FREE
Město Plzeň Plzeňský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 5 484 034 | 6 314 894 | 6 347 123 | 6 390 444 | 8 096 223 | 7 258 153 | 7 614 911 | 8 264 101 | 9 658 500 | 10 012 752 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 3 805 191 | 4 199 479 | 4 682 553 | 4 974 466 | 6 266 949 | 5 136 375 | 5 684 672 | 6 555 059 | 7 726 122 | 7 676 336 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 1 093 538 | 958 266 | 945 539 | 720 683 | 884 051 | 945 378 | 910 445 | 1 039 795 | 1 265 068 | 1 606 893 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 139 778 | 925 851 | 399 087 | 246 251 | 213 548 | 355 044 | 427 069 | 183 606 | 94 809 | 308 336 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 445 527 | 231 298 | 319 944 | 449 044 | 731 676 | 821 355 | 592 725 | 485 641 | 572 502 | 421 187 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Plzně v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 3 612 154 | 3 988 994 | 4 350 853 | 4 746 979 | 5 183 585 | 4 970 862 | 5 517 814 | 6 323 896 | 7 536 588 | 7 482 628 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 883 740 | 1 019 893 | 1 087 584 | 1 220 039 | 1 383 099 | 1 311 346 | 1 077 030 | 1 186 680 | 1 480 555 | 1 625 464 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 786 394 | 894 712 | 918 109 | 886 497 | 1 020 046 | 836 669 | 1 205 504 | 1 360 639 | 1 894 996 | 1 718 440 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 1 568 315 | 1 639 288 | 1 861 043 | 2 182 784 | 2 295 948 | 2 293 092 | 2 695 530 | 3 094 810 | 3 399 686 | 3 445 266 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 137 641 | 140 713 | 140 890 | 143 372 | 139 123 | 139 726 | 144 509 | 151 388 | 148 911 | 265 385 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 65 034 | 67 095 | 75 164 | 84 538 | 85 967 | 76 336 | 81 451 | 169 676 | 196 824 | 208 711 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 171 030 | 227 291 | 268 063 | 229 749 | 259 403 | 313 693 | 313 790 | 360 703 | 415 616 | 219 362 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 6,90 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 1 093 538 | 958 266 | 945 539 | 720 683 | 884 051 | 945 378 | 910 445 | 1 039 795 | 1 265 068 | 1 606 893 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 118 675 | 123 384 | 138 665 | 149 984 | 155 423 | 149 615 | 156 299 | 189 131 | 205 737 | 254 485 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 657 539 | 691 524 | 623 997 | 436 609 | 405 079 | 394 227 | 446 331 | 402 303 | 348 807 | 347 643 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 134 282 | 61 691 | 51 778 | 41 176 | 227 612 | 231 425 | 143 136 | 290 595 | 470 464 | 393 409 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 183 042 | 81 667 | 131 098 | 92 914 | 95 936 | 170 112 | 164 679 | 157 766 | 240 060 | 611 356 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 445 527 | 231 298 | 319 944 | 449 044 | 731 676 | 821 355 | 592 725 | 485 641 | 572 502 | 421 187 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 266 807 | 222 865 | 287 423 | 329 270 | 353 294 | 579 082 | 494 853 | 369 877 | 416 499 | 366 887 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 416 555 | 8 433 | 32 521 | 119 774 | 378 382 | 242 273 | 97 871 | 115 763 | 156 003 | 54 300 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 139 778 | 925 851 | 399 087 | 246 251 | 213 548 | 355 044 | 427 069 | 183 606 | 94 809 | 308 336 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 139 730 | 925 816 | 398 896 | 245 655 | 213 028 | 353 459 | 426 694 | 181 534 | 92 576 | 303 231 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 48 | 35 | 192 | 597 | 520 | 1 586 | 375 | 2 072 | 2 233 | 5 105 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 5 910 750 | 5 081 401 | 5 693 380 | 6 413 663 | 7 292 244 | 7 303 138 | 6 873 924 | 8 196 498 | 7 790 363 | 8 522 101 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 4 091 384 | 4 146 571 | 4 565 565 | 4 780 845 | 5 898 409 | 5 224 970 | 5 350 833 | 6 051 862 | 6 223 645 | 6 470 675 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 1 819 366 | 934 830 | 1 127 815 | 1 632 818 | 1 393 835 | 2 078 168 | 1 523 091 | 2 144 636 | 1 566 718 | 2 051 426 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.