V databázi máme 3 458 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Plzeň Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 484 0346 314 8946 347 1236 390 4448 096 2237 258 1537 614 9118 264 1019 658 50010 012 752
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 805 1914 199 4794 682 5534 974 4666 266 9495 136 3755 684 6726 555 0597 726 1227 676 336
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 093 538958 266945 539720 683884 051945 378910 4451 039 7951 265 0681 606 893
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 139 778925 851399 087246 251213 548355 044427 069183 60694 809308 336
Přijaté transfery
Přijaté transfery 445 527231 298319 944449 044731 676821 355592 725485 641572 502421 187

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Plzně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 612 1543 988 9944 350 8534 746 9795 183 5854 970 8625 517 8146 323 8967 536 5887 482 628
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 883 7401 019 8931 087 5841 220 0391 383 0991 311 3461 077 0301 186 6801 480 5551 625 464
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 786 394894 712918 109886 4971 020 046836 6691 205 5041 360 6391 894 9961 718 440
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 568 3151 639 2881 861 0432 182 7842 295 9482 293 0922 695 5303 094 8103 399 6863 445 266
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 137 641140 713140 890143 372139 123139 726144 509151 388148 911265 385
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 65 03467 09575 16484 53885 96776 33681 451169 676196 824208 711
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 171 030227 291268 063229 749259 403313 693313 790360 703415 616219 362

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 6,90 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 093 538958 266945 539720 683884 051945 378910 4451 039 7951 265 0681 606 893
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 118 675123 384138 665149 984155 423149 615156 299189 131205 737254 485
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 657 539691 524623 997436 609405 079394 227446 331402 303348 807347 643
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 134 28261 69151 77841 176227 612231 425143 136290 595470 464393 409
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 183 04281 667131 09892 91495 936170 112164 679157 766240 060611 356

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 445 527231 298319 944449 044731 676821 355592 725485 641572 502421 187
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 266 807222 865287 423329 270353 294579 082494 853369 877416 499366 887
Investiční dotace
Investiční dotace 416 5558 43332 521119 774378 382242 27397 871115 763156 00354 300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 139 778925 851399 087246 251213 548355 044427 069183 60694 809308 336
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 139 730925 816398 896245 655213 028353 459426 694181 53492 576303 231
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 48351925975201 5863752 0722 2335 105

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 910 7505 081 4015 693 3806 413 6637 292 2447 303 1386 873 9248 196 4987 790 3638 522 101
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 091 3844 146 5714 565 5654 780 8455 898 4095 224 9705 350 8336 051 8626 223 6456 470 675
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 819 366934 8301 127 8151 632 8181 393 8352 078 1681 523 0912 144 6361 566 7182 051 426

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.