Obecní finance FREE
Město Pacov Kraj Vysočina
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 155 035 | 144 402 | 185 881 | 280 898 | 207 682 | 192 142 | 229 013 | 276 301 | 239 258 | 231 366 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 78 798 | 84 440 | 87 165 | 98 366 | 103 456 | 96 048 | 102 574 | 124 958 | 138 625 | 131 466 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 36 174 | 34 825 | 36 526 | 31 006 | 30 669 | 38 540 | 67 557 | 82 263 | 46 238 | 50 072 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 1 281 | 601 | 161 | 5 053 | 43 | 6 303 | 8 355 | 7 145 | 2 696 | 6 162 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 38 782 | 24 536 | 62 029 | 146 473 | 73 515 | 51 252 | 50 527 | 61 935 | 51 698 | 43 666 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Pacova v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 70 807 | 76 325 | 80 422 | 88 108 | 92 685 | 87 634 | 90 776 | 103 209 | 116 133 | 118 643 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 13 988 | 15 999 | 16 882 | 19 218 | 21 226 | 19 823 | 16 080 | 18 078 | 21 647 | 23 344 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 11 959 | 13 926 | 14 182 | 13 864 | 15 578 | 12 519 | 17 846 | 20 593 | 27 567 | 24 525 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 24 275 | 25 507 | 28 762 | 34 116 | 35 080 | 34 351 | 39 917 | 46 780 | 49 575 | 49 229 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 5 022 | 4 853 | 4 894 | 4 857 | 4 869 | 4 992 | 4 811 | 4 900 | 4 875 | 8 895 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 3 115 | 2 750 | 2 600 | 2 733 | 2 303 | 1 779 | 2 343 | 5 916 | 6 429 | 6 465 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 12 448 | 13 290 | 13 101 | 13 321 | 13 629 | 14 170 | 9 779 | 6 940 | 6 040 | 6 186 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 36 174 | 34 825 | 36 526 | 31 006 | 30 669 | 38 540 | 67 557 | 82 263 | 46 238 | 50 072 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 19 062 | 19 171 | 19 320 | 20 127 | 19 535 | 24 485 | 23 763 | 25 806 | 26 879 | 29 595 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 10 492 | 9 589 | 8 494 | 7 449 | 6 541 | 8 494 | 34 382 | 48 629 | 8 864 | 7 168 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 28 | 11 | 554 | 9 | 507 | 629 | 5 | 401 | 1 601 | 711 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 6 591 | 6 055 | 8 158 | 3 420 | 4 086 | 4 932 | 9 407 | 7 427 | 8 893 | 12 598 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 38 782 | 24 536 | 62 029 | 146 473 | 73 515 | 51 252 | 50 527 | 61 935 | 51 698 | 43 666 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 27 452 | 23 564 | 27 626 | 30 169 | 42 037 | 49 821 | 46 486 | 48 448 | 43 352 | 40 840 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 11 330 | 9 198 | 34 403 | 116 303 | 31 478 | 1 431 | 4 041 | 13 487 | 8 346 | 2 826 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 1 281 | 601 | 161 | 5 053 | 43 | 6 303 | 8 355 | 7 145 | 2 696 | 6 162 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 1 281 | 601 | 161 | 5 053 | 43 | 6 303 | 8 355 | 7 145 | 2 696 | 6 162 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 171 933 | 138 551 | 175 937 | 345 937 | 212 945 | 195 163 | 202 683 | 196 362 | 247 063 | 226 634 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 116 759 | 126 228 | 107 111 | 128 708 | 142 143 | 139 816 | 146 167 | 177 482 | 195 130 | 186 867 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 55 173 | 12 323 | 68 827 | 217 229 | 70 802 | 55 347 | 56 516 | 18 880 | 51 934 | 39 767 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.