V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Pacov Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 155 035144 402185 881280 898207 682192 142229 013276 301239 258231 366
Daňové příjmy
Daňové příjmy 78 79884 44087 16598 366103 45696 048102 574124 958138 625131 466
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 36 17434 82536 52631 00630 66938 54067 55782 26346 23850 072
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2816011615 053436 3038 3557 1452 6966 162
Přijaté transfery
Přijaté transfery 38 78224 53662 029146 47373 51551 25250 52761 93551 69843 666

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pacova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 70 80776 32580 42288 10892 68587 63490 776103 209116 133118 643
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 98815 99916 88219 21821 22619 82316 08018 07821 64723 344
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 95913 92614 18213 86415 57812 51917 84620 59327 56724 525
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 27525 50728 76234 11635 08034 35139 91746 78049 57549 229
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 0224 8534 8944 8574 8694 9924 8114 9004 8758 895
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 1152 7502 6002 7332 3031 7792 3435 9166 4296 465
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 12 44813 29013 10113 32113 62914 1709 7796 9406 0406 186

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 36 17434 82536 52631 00630 66938 54067 55782 26346 23850 072
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 19 06219 17119 32020 12719 53524 48523 76325 80626 87929 595
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10 4929 5898 4947 4496 5418 49434 38248 6298 8647 168
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2811554950762954011 601711
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 5916 0558 1583 4204 0864 9329 4077 4278 89312 598

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 38 78224 53662 029146 47373 51551 25250 52761 93551 69843 666
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 27 45223 56427 62630 16942 03749 82146 48648 44843 35240 840
Investiční dotace
Investiční dotace 11 3309 19834 403116 30331 4781 4314 04113 4878 3462 826

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2816011615 053436 3038 3557 1452 6966 162
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2816011615 053436 3038 3557 1452 6966 162
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 171 933138 551175 937345 937212 945195 163202 683196 362247 063226 634
Běžné výdaje
Běžné výdaje 116 759126 228107 111128 708142 143139 816146 167177 482195 130186 867
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 55 17312 32368 827217 22970 80255 34756 51618 88051 93439 767

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.