V databázi máme 3 479 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Otvice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 57113 78813 43214 44217 84319 56723 22924 84327 52725 452
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 7999 92910 89811 41114 48115 94518 28723 18426 32623 862
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8148609848331 774731712757749951
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 8711 394176739354516413064393
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0871 6051 3731 4601 2342 3743 816902387247

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Otvic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 6469 52310 59211 29814 33015 89318 19223 03126 32123 760
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9131 6461 9612 2032 5332 4441 9722 2482 7382 975
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3781 5491 5941 5281 7661 4642 1122 4493 3152 978
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8012 8883 2313 7734 1654 0094 8275 5625 9585 975
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 1593 0503 4023 3783 4013 5333 6943 7193 7506 904
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 918488841605565468464465
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3053083163322 3054 3895 5238 58610 0954 462

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8148609848331 774731712757749951
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 472440444487457375324411475524
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 312350342297338283247252230331
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 171917316511112
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13521811891372140934394

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0871 6051 3731 4601 2342 3743 816902387247
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0871 6051 1141 4601 1341 538868617387247
Investiční dotace
Investiční dotace 0025901008362 94828500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 8711 394176739354516413064393
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 3711 394176124164516413064393
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 5000061519000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 54613 02117 33412 14416 17212 02216 48221 38720 71015 710
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 3377 9188 70311 30015 42010 00010 76713 04112 90413 062
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 2085 1038 6318447522 0225 7158 3467 8062 648

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.