V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Otovice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 0015 3997 2287 4857 2707 1328 5458 5449 34311 754
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0744 4474 9125 1985 5615 2815 9166 8597 5477 632
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4705981 0118299718951 3461 0317541 305
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 200027049002398012
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 4373551 3041 1886899571 2824159622 806

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Otovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0144 4124 7925 0835 5295 1595 7876 6327 3727 592
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8831 0121 1131 2051 3891 2791 0601 1881 3921 479
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8349769927431 0688491 2321 4131 8471 623
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6391 7362 0112 4512 4042 3312 7543 2113 3273 261
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 479506490499483488521518525896
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18211819171818239234263
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 160162168165167193202634770

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4705981 0118299718951 3461 0317541 305
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 122287488338499441844636389411
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 302222395402382377350264204209
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15151316333333
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3173114728774149128158682

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 4373551 3041 1886899571 2824159622 806
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3193555541 0883329571 0114159621 726
Investiční dotace
Investiční dotace 3 11807501003570271001 080

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 200027049002398012
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2000049002398012
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000270000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 7556 1577 0296 1714 5825 0055 30411 9318 38711 216
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4664 5315 8185 7764 4254 5654 4036 1727 1617 887
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2901 6261 2123951574409015 7591 2263 329

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.