V databázi máme 3 422 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Ostrava Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 135 9689 728 2169 910 21810 721 10912 065 46112 103 53412 935 46714 113 91315 564 62117 653 929
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 509 4717 053 1737 468 8938 106 9228 645 5808 081 1118 870 72310 172 55411 474 98311 563 719
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 277 5241 600 1301 554 0071 661 8081 762 5101 910 2401 885 2912 405 5662 410 9732 885 394
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 179 067331 31281 38172 281392 700233 089420 705242 85688 102689 295
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 169 907743 602805 937880 0981 264 6711 879 0931 758 7481 292 9371 590 5642 515 521

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ostravy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 301 6396 817 4407 324 2677 911 8818 474 6707 882 4958 700 3399 990 93111 183 53711 290 237
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 510 0571 678 2811 859 7672 059 6182 302 4562 151 1421 743 5031 950 6552 306 8142 485 554
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 350 1171 539 5021 566 7371 501 6051 705 0021 374 3231 955 0322 243 8512 953 1742 626 124
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 698 5462 814 0083 177 4043 698 6863 838 5793 770 4854 373 3095 098 6695 316 4085 271 516
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 227 618231 400224 970234 198230 447233 882232 512244 161228 155455 814
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 112 542107 862110 195113 725109 14290 911101 453252 368249 411289 723
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 402 759446 388385 193304 049289 045261 753294 529201 227129 575161 506

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 6,90 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 277 5241 600 1301 554 0071 661 8081 762 5101 910 2401 885 2912 405 5662 410 9732 885 394
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 123 996269 828281 622290 615287 552263 822283 239363 030398 010483 780
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 816 3101 002 8401 021 1871 042 9521 078 4361 111 7491 166 3871 189 3471 294 6231 388 368
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 75 72651 88073 45889 529141 145163 046140 548375 217403 402337 115
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 261 491275 581177 740238 711255 377371 622295 117477 971314 938676 131

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 169 907743 602805 937880 0981 264 6711 879 0931 758 7481 292 9371 590 5642 515 521
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 746 338720 171738 884841 968997 3081 564 8281 563 2001 111 7121 297 1271 823 427
Investiční dotace
Investiční dotace 596 297268 82067 05338 131267 363314 265195 548181 225293 436692 093

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 179 067331 31281 38172 281392 700233 089420 705242 85688 102689 295
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 179 067215 72275 81065 880392 640220 987419 409234 97887 682688 840
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0115 5905 5706 4006012 1021 2967 878420455

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 596 2498 327 9329 272 57910 604 60311 275 62112 105 19612 694 87414 187 10114 876 27915 760 453
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 457 0426 894 4707 584 6598 302 9358 917 2199 190 0529 724 08110 970 90211 620 50012 078 697
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 139 2071 433 4621 687 9212 301 6672 358 4022 915 1442 970 7933 216 1993 255 7783 681 756

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.