Obecní finance FREE
Město Ostrava Moravskoslezský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 9 135 968 | 9 728 216 | 9 910 218 | 10 721 109 | 12 065 461 | 12 103 534 | 12 935 467 | 14 113 913 | 15 564 621 | 17 653 929 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 6 509 471 | 7 053 173 | 7 468 893 | 8 106 922 | 8 645 580 | 8 081 111 | 8 870 723 | 10 172 554 | 11 474 983 | 11 563 719 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 1 277 524 | 1 600 130 | 1 554 007 | 1 661 808 | 1 762 510 | 1 910 240 | 1 885 291 | 2 405 566 | 2 410 973 | 2 885 394 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 179 067 | 331 312 | 81 381 | 72 281 | 392 700 | 233 089 | 420 705 | 242 856 | 88 102 | 689 295 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 1 169 907 | 743 602 | 805 937 | 880 098 | 1 264 671 | 1 879 093 | 1 758 748 | 1 292 937 | 1 590 564 | 2 515 521 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Ostravy v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 6 301 639 | 6 817 440 | 7 324 267 | 7 911 881 | 8 474 670 | 7 882 495 | 8 700 339 | 9 990 931 | 11 183 537 | 11 290 237 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 1 510 057 | 1 678 281 | 1 859 767 | 2 059 618 | 2 302 456 | 2 151 142 | 1 743 503 | 1 950 655 | 2 306 814 | 2 485 554 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 1 350 117 | 1 539 502 | 1 566 737 | 1 501 605 | 1 705 002 | 1 374 323 | 1 955 032 | 2 243 851 | 2 953 174 | 2 626 124 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 2 698 546 | 2 814 008 | 3 177 404 | 3 698 686 | 3 838 579 | 3 770 485 | 4 373 309 | 5 098 669 | 5 316 408 | 5 271 516 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 227 618 | 231 400 | 224 970 | 234 198 | 230 447 | 233 882 | 232 512 | 244 161 | 228 155 | 455 814 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 112 542 | 107 862 | 110 195 | 113 725 | 109 142 | 90 911 | 101 453 | 252 368 | 249 411 | 289 723 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 402 759 | 446 388 | 385 193 | 304 049 | 289 045 | 261 753 | 294 529 | 201 227 | 129 575 | 161 506 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 6,90 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 1 277 524 | 1 600 130 | 1 554 007 | 1 661 808 | 1 762 510 | 1 910 240 | 1 885 291 | 2 405 566 | 2 410 973 | 2 885 394 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 123 996 | 269 828 | 281 622 | 290 615 | 287 552 | 263 822 | 283 239 | 363 030 | 398 010 | 483 780 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 816 310 | 1 002 840 | 1 021 187 | 1 042 952 | 1 078 436 | 1 111 749 | 1 166 387 | 1 189 347 | 1 294 623 | 1 388 368 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 75 726 | 51 880 | 73 458 | 89 529 | 141 145 | 163 046 | 140 548 | 375 217 | 403 402 | 337 115 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 261 491 | 275 581 | 177 740 | 238 711 | 255 377 | 371 622 | 295 117 | 477 971 | 314 938 | 676 131 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 1 169 907 | 743 602 | 805 937 | 880 098 | 1 264 671 | 1 879 093 | 1 758 748 | 1 292 937 | 1 590 564 | 2 515 521 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 746 338 | 720 171 | 738 884 | 841 968 | 997 308 | 1 564 828 | 1 563 200 | 1 111 712 | 1 297 127 | 1 823 427 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 596 297 | 268 820 | 67 053 | 38 131 | 267 363 | 314 265 | 195 548 | 181 225 | 293 436 | 692 093 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 179 067 | 331 312 | 81 381 | 72 281 | 392 700 | 233 089 | 420 705 | 242 856 | 88 102 | 689 295 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 179 067 | 215 722 | 75 810 | 65 880 | 392 640 | 220 987 | 419 409 | 234 978 | 87 682 | 688 840 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 115 590 | 5 570 | 6 400 | 60 | 12 102 | 1 296 | 7 878 | 420 | 455 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 8 596 249 | 8 327 932 | 9 272 579 | 10 604 603 | 11 275 621 | 12 105 196 | 12 694 874 | 14 187 101 | 14 876 279 | 15 760 453 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 6 457 042 | 6 894 470 | 7 584 659 | 8 302 935 | 8 917 219 | 9 190 052 | 9 724 081 | 10 970 902 | 11 620 500 | 12 078 697 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 2 139 207 | 1 433 462 | 1 687 921 | 2 301 667 | 2 358 402 | 2 915 144 | 2 970 793 | 3 216 199 | 3 255 778 | 3 681 756 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.