V databázi máme 3 461 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Oleška Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 84314 35414 76118 07918 24522 38427 77531 33430 58833 012
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 26911 33112 49014 01715 03214 20015 69918 27020 19721 052
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8891 8131 1661 8141 3734 80410 4908 6006 9667 770
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0001101315074287
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6861 2111 1052 2361 8403 3671 5714 4643 3513 903

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Olešky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 17611 22212 36713 97014 90414 11715 53117 77819 82420 764
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1392 6582 8503 2053 6163 4172 7993 1693 7174 028
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9452 4542 5162 4452 8042 2873 2623 7794 9314 427
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3084 4115 1016 0186 3116 2717 2968 5838 8828 881
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1571 0671 0801 1231 0861 1021 0841 0851 1151 965
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18181818212631859878965
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6086148021 1611 0661 0151 059303301499

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8891 8131 1661 8141 3734 80410 4908 6006 9667 770
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9741 0976099878064 1939 9418 0885 6023 433
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 489562378651423279303291605454
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9211111103 477
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 418152177175143332245220758405

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6861 2111 1052 2361 8403 3671 5714 4643 3513 903
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4771 2111 1051 0741 3401 7121 5712 3577691 909
Investiční dotace
Investiční dotace 2 209001 1625001 65402 1082 5821 994

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0001101315074287
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0001101315074287
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 55210 29112 84612 84114 03018 01519 79525 70826 17224 120
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 1229 2419 96412 78911 97615 20718 21520 32016 26315 401
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 4301 0502 882522 0542 8081 5795 3889 9108 719

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.