V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Morašice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 82213 20814 41424 47317 85022 33522 85618 77422 17026 380
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1699 1659 92711 49313 12012 04213 30915 56317 66318 228
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6731 4891 4341 1432 1492 7341 3448472 5702 013
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9252 0492 3724 4931 8172 0581 5692142898
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0555066817 3447645 5016 6342 3621 7955 241

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Morašic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 9968 7259 72811 00712 20211 67912 99815 21317 58218 101
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6681 9312 3252 6913 1272 9762 4542 8383 4443 716
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7051 9842 0322 0392 4041 9702 8353 3584 5404 041
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3653 6314 1195 0115 4095 3996 3387 6178 1608 111
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9678879359289249379489159501 590
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19191819212126356363414
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 271275299319317376397129124231

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6731 4891 4341 1432 1492 7341 3448472 5702 013
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1681 2681 1967491 8882 1471 1243422 0471 009
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 84180155164177283135188202201
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 80043142000550473
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3404041878430486263321331

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0555066817 3447645 5016 6342 3621 7955 241
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5404065712 1846543 3774 3741 5841 5251 941
Investiční dotace
Investiční dotace 2 5151001105 1601102 1242 2607782703 300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9252 0492 3724 4931 8172 0581 5692142898
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 9252 0492 3403 5631 7322 0581 3952142626
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 003293086017300272

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 09711 04710 15629 02817 16319 19922 75913 22816 82522 644
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 2237 1226 58210 0568 38911 51215 17810 91213 76111 835
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 8743 9253 57518 9728 7747 6877 5812 3163 06410 808

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.