V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mnich Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 0227 6407 4798 5519 0188 31612 41911 99311 52012 151
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2715 7356 3306 8747 2866 8167 7159 06810 26110 823
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 385359336428457414431649762868
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 152026949701 0471 0773840
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3651 4958149807781 0863 2271 199460420

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mnichu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2475 7186 3166 8627 2726 8057 7059 04210 20810 793
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0621 2001 4621 6381 8101 6581 4121 6241 9412 141
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0821 2641 3061 2521 4061 1101 6481 9412 5852 359
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1982 3142 6473 0833 1663 0503 6814 4044 6504 726
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6546786266246196556066716441 113
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 81188889340322351
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2422512662572633233506266102

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 385359336428457414431649762868
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 217215212273278278328503636702
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1081048998887974746186
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14128140140000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4639743924329736581

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3651 4958149807781 0863 2271 199460420
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2601 045514980743959501695310270
Investiční dotace
Investiční dotace 1054503000351272 725504150150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 152026949701 0471 0773840
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1520349705491 0773840
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00026600498000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 8647 1299 0908 2607 4968 53311 6278 0389 48210 125
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 7326 7347 7407 0816 0875 2096 1786 3677 7767 840
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1333951 3501 1791 4093 3245 4491 6701 7062 286

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.