V databázi máme 3 420 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Malšice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 01033 82535 98840 20643 44651 70066 22275 40992 31366 061
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 34125 50427 22130 69633 19331 38735 01941 55646 93448 530
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5836 7965 9695 8266 0666 39815 89016 49311 6418 245
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7056181 0109461 0736011 0761 1095601 260
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3819071 7892 7393 11413 31414 23816 25033 1778 025

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 02724 56926 60130 14332 62430 72534 45339 45344 92746 857
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 4285 9126 4397 4198 4127 8886 5577 3658 8579 643
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 7925 4195 5425 5266 3555 1627 5038 63911 55910 410
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 5259 93111 23513 58614 30514 15616 77219 62720 78720 878
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3622 3612 3972 4672 4502 4282 3542 4832 3864 169
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1029599939581809971 0161 265
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8188518891 0531 0071 0101 186343321493

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5836 7965 9695 8266 0666 39815 89016 49311 6418 245
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 0154 1883 4182 7262 6752 91913 36413 0517 4074 746
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 9412 3092 2212 5042 4702 3512 3032 8482 9722 601
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 37566592561 042870
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6232933255909151 12321533922028

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3819071 7892 7393 11413 31414 23816 25033 1778 025
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2779071 7892 4892 9204 9834 2725 7213 7262 415
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1044 80502501948 3319 96610 52929 4515 610

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7056181 0109461 0736011 0761 1095601 260
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 705618965946731511686965560484
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00450342903901440777

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 94829 91629 95940 57946 15935 87947 33665 80294 13162 933
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 56128 74921 69028 65224 78624 03329 63242 70534 95736 694
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 3871 1678 26911 92721 37311 84617 70423 09759 17426 238

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.