V databázi máme 3 474 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lovčičky Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 7429 43211 04511 81517 45112 62114 33620 49320 86618 574
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4587 1578 1599 2029 9579 32310 35412 44415 12614 526
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0211 2441 8512 0022 1212 2032 4177 7072 9123 634
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 321407412050006075
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 9419919614905 3681 0941 5663422 768339

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lovčiček v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3776 9857 8828 7109 6089 11410 19912 26713 97914 278
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5021 6021 9042 1652 5002 3721 9672 3232 7752 948
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4121 6331 6991 6581 9391 5842 2762 7703 6863 231
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6832 9893 4414 0814 3634 3445 0896 2756 6316 491
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 432404422417416413409413405706
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 28303229292028311297670
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 319327384359361381432175184231

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0211 2441 8512 0022 1212 2032 4177 7072 9123 634
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7389511 6091 7481 8551 9122 0702 3392 4272 845
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 142137143142127137150153197272
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0100000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 140155991121391541975 215289516

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 9419919614905 3681 0941 5663422 768339
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7995165612907301 0945663421 073339
Investiční dotace
Investiční dotace 12 1424754002004 63901 00001 6950

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 321407412050006075
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 04074050006075
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 32100120000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 14910 3999 6618 98012 31214 53011 05213 62516 61814 429
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6986 3097 8317 7008 5908 9518 58910 05913 48213 874
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 4514 0901 8291 2803 7215 5792 4623 5663 136555

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.