V databázi máme 3 474 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lísek Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 3616 2446 5637 9518 82313 73312 07910 71112 79912 192
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8155 6885 8356 6047 1137 1407 8569 18510 2219 836
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3273603405068159551 0541 0741 2721 173
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 213198619161155211
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1981933697548765 6233 1682981 3031 172

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lísku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7885 6775 8226 5957 0537 0987 8059 09910 1219 729
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0841 6751 4571 6681 8611 8581 5041 6701 9631 973
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0491 2291 2581 2531 4271 2311 7361 9802 5692 150
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1352 2502 5503 0803 2133 3653 8844 5014 6294 333
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 464454468477456490481488503897
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 384652615875122395380281
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 18233756387979647794

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3273603405068159551 0541 0741 2721 173
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2703112914527459131 0141 0171 144629
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 383030363837325678168
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1110000045275
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 19191817325815102

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1981933697548765 6233 1682981 3031 172
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 198832493467148976262981 116306
Investiční dotace
Investiční dotace 01101204081624 7262 5420187866

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 213198619161155211
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21319861916115211
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000014000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 5484 4904 0349 6695 28013 35510 5735 7798 52810 254
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 8603 7382 7656 4104 5515 2235 8335 0586 2847 344
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6897521 2703 2607308 1324 7407212 2452 910

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.