V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libiš Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 85638 94842 89244 34947 98047 65854 08266 04767 753106 186
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 29237 10441 15442 95845 28543 54147 50253 72658 540102 722
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7245547187507096478961 0921 1621 979
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0001002021414 0560
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8401 2911 0206401 9863 4705 48311 0883 9951 485

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libiše v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 02836 84840 92642 72045 12343 39447 35053 57958 401101 531
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7865 4406 4077 2918 2157 9076 5847 6389 31710 028
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6925 3965 6585 4996 2835 1887 6149 09012 31110 948
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 0609 88111 45413 53514 14314 30317 01820 61022 12521 977
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 14 85014 57215 06214 59514 87914 80514 86914 74013 06556 796
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1329587848085851 1961 2631 263
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5081 4642 2571 7161 5231 1081 179305320517

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7245547187507096478961 0921 1621 979
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 226123105220269116137226129283
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 208201177183164112120150154169
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 423514676196157
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2862284333422624126327106831 370

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8401 2911 0206401 9863 4705 48311 0883 9951 485
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8401 2911 0206401 9863 4701 7698323 995735
Investiční dotace
Investiční dotace 8 762000003 71310 2560750

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0001002021414 0560
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0001002414 0560
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000020010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 47 62042 07040 62842 16442 66741 72636 94377 37960 31251 501
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 49721 29927 04328 30533 74533 98728 29938 82340 78243 095
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 12320 77113 58513 8598 9227 7388 64438 55619 5308 405

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.